به گزارش افکارنیوز به نقل از خبرآنلاین، چند سالی بیشتر از سر زبان افتادن شرکتی به نام گلد کوئست که به سکه و ساعت های طلایش معروف شد نمی گذرد .

این شرکت روش جدیدی با سرمایه گذاری مختصر و عضو گیری و افزایش سرمایه به وسیله اعضا کار می کرد که به هرمی معروف شد و بعد از مدتی اعلام شد که فعالیت این شرکت ها غیر قانونی است و پلیس هم به مقابله جدی با آن ها پرداخت هرچند که هنوز هم وسوسه یک شبه پولدار شدن خیلی ها را به این کار ترغیب می کند.
حالا معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی می گوید فعالیت شرکت های هرمی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است.
سرهنگ امیدی با اعلام این خبرگفت: مقابله با شرکت های هرمی کار بسیار سنگینی بود به طوریکه چهار میلیون نفر از مردم با این شرکتها درگیر بودند و هم اکنون شرکت های هرمی فعالیتشان به شدت کاهش یافته اما دقت و هوشیاری ما باید به مراتب بیشتر از گذشته باشد. با فشارهائی که به این شرکتها در مرکز و کلان شهرها وارد شده ممکن است برای ادامه فعالیتهای خود به سراغ استانهائی بروند که کمتر درگیر این فعالیت بوده اند.
سرهنگ امیدی اضافه کرد: نظارت و حمایت از پلیس آگاهی شهرستان ها تأثیر چشمگیری در کاهش جرائم خواهد داشت بنابراین روسای پلیس آگاهی استانها باید پلیس آگاهی شهرستانها را در انجام امور تخصصی هدایت کنند.
این در حالی است که فعالیت این شرکت ها یک شبه کم رنگ نشده و با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و افزایش تعداد فریب خوردگان و همچنین متلاشی شدن چندین شرکت هرمی در چند سال اخیر موجب کاهش فعالیت این شرکت ها شده است. شرکتهای هرمی نخستین بار در دهه ۲۰ قرن گذشته میلادی توسط یک مهاجر ایتالیایی به نام «کارلو پونزی» بنیانگذاری شد. وی توانست با شگرد فریبکارانه خود، سرمایه هنگفتی به جیب بزند، به طوری که پس از گذشت ۶ ماه، در سن ۴۰ سالگی به یک میلیونر مبدل شود. راهبرد «پونزی» در انجام این کار، دو اصل دروغگویی و سوءاستفاده از ساده لوحی مشتریان بود
این فعالیتها با تولد «پنتاگونا» در سال ۱۳۷۶، به کشورمان راه یافت. در این شرکت هرمی هر شخص با ورود به سیستم و واریز کردن یک مبلغ مشخص به حساب شرکت و دریافت یک برگ کاغذ، عضو شبکه شده و با دعوت از دیگران برای عضویت در هرم، زیرمجموعه خود را گسترش میداد.
برخی از این شرکت های هرمی که در ایران رواج پیدا کردند را می توان با نام های : کوئست اینترنشنال (کیو.آی)، آمگا گلوبال، اسکای وی-گالف، سانشاین امپایر، گریفین، پالینور، آسو گستر شرق، ایمتریسرز، ویپرول، ویکتوری وی، پارمیس، اف اس جی، سیلور فسیلیتی، ایمپریال اینوستمنت،و....شناحت.