به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، بنا به نوشته مورخان ولادت على (ع) در روز جمعه ۱۳ رجب در سال سى‏ام عام الفیل به طرز عجیب و بیسابقه‏اى در داخل كعبه یعنى خانه خدا به وقوع پیوست. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود؛ بنا بر این على (ع) از هر دو طرف هاشمىنسب است.

القاب امیرالمومنین(ع)

مشهورترین کنیه‌های آن حضرت، ابوالحسن(ع) است؛ علاوه بر اسامی و القابی که آن حضرت در کتاب‌های مختلف آسمانی به زبان‌های مختلف دارند، چه اینکه آن حضرت نزد اهل آسمان معروف به شمساطیل، در زمین جمحائیل، در لوح قنسوم، در قلم منصوم، در عرش معین، نزد رضوان امین، نزد حور العین اصب، در صحف ابراهیم(ع)، در عبرانیه بلقیاطیس، در سریانیه شروحیل، در تورات ایلیا، در زبور اریا، در انجیل بریا، در صحف حجر عین و در قرآن، علی است.

صاحب کتاب‌الانوار می‌گوید: علی بن ابی طالب(ع) در کتاب خدا ۳۰۰ اسم دارد. مشهورترین القاب آن حضرت امیرالمومنین(ع) است و ابن شهر آشوب بیش از ۸۵۰ لقب برای آن حضرت ذکر کرده است.

داستان ولادت على(ع)

همان‌گونه که در تاریخ آمده است حضرت علی(ع) در کعبه بر خاک منت نهاد و پا به عالم هستی گذاشت. بر اساس مدارک و اسنادی که از علما و بزرگان اهل تسنن در دست است، ایشان نیز این واقعه بزرگ تاریخ را قبول دارند. در ادامه، برخی از این اقوال ذکر می‌شود:

۱ حاکم نیشابورى: اخبار در مورد این که فاطمه بنت اسد، على بن ابى طالب را در خانه کعبه به دنیا آورد در حد تواتر است. ۲ حافظ گنجى شافعى: امیرالمومنین على(ع) در مکه و در داخل بیت‌الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏‌ام عام الفیل متولد شد و جز او مولودى در بیت‌الله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگى مقام و موقعیت او بود که شامل حال او شد.

۳ ابن صباغ مالکى: على بن ابى طالب(ع) در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى‏‌ام عام‌الفیل ۲۳ سال قبل از هجرت در مکه مشرفه در بیت‌الله الحرام متولد شد. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و کرامت على(ع) به او اختصاص داده است.

۴ احمد بن عبدالرحیم دهلوى در «ازالة الخفاء» نظیر عبارت فوق را نقل کرده است.

۵ علامه ابن جوزى حنفى مى‏‌گوید در حدیثآمده است که فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود که درد زایمان او را فرا گرفت. در همین حال درب کعبه باز شد و فاطمه داخل کعبه رفت و در آنجا على(ع) را به دنیا آورد.

۶ ابن مغازلى شافعى از زبیده دختر عجلان نقل مى‏‌کند که وقتى فاطمه بنت اسد درد زایمانش شدید شد، ابوطالب بسیار ناراحت شد. در همین حال حضرت محمد(ص) سر رسید و از او پرسید: عمو جان چرا ناراحتى؟ گفت: فاطمه در ناراحتى زایمان به سر مى‏‌برد. حضرت به نزد فاطمه رفت. آنگاه دست ابوطالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها به سوى خانه خدا راه افتادند. حضرت، فاطمه را داخل کعبه برد و به او فرمود: به نام خدا بنشین. سپس او را درد شدیدى فرا گرفت و کودک زیبا و پاکیزه‏‌اى به دنیا آورد که مثل زیبایى او را ندیده بودم و ابوطالب اسم او را على گذاشت و پیامبر(ص) قنداقه على را گرفت و به منزل فاطمه برد.

۷ علامه محمد مبین انصارى حنفى: ولادت على(ع) در مکه در داخل بیت‌الله الحرام بوده است و هیچ کس غیر از على در چنین مکان مقدسى به دنیا نیامده است.

۸ صفى‌الدین حضرمى شافعى مى‏‌نویسد: ولادت على(ع) در کعبه مشرفه بوده است. او نخستین و آخرین کسى است که در این مکان مقدس به دنیا آمده است.

۹ عباس محمود عقاد مصرى: على(ع) در داخل کعبه به دنیا آمد و خداوند به او عنایتى فرمود که هرگز بر بت‌ها سجده نکرد.

۱۰ آلوسى: این ماجرا بسیار به‌جا و شایسته بود که خداى متعال اراده کرد تا پیشواى امامان در جایى به دنیا آید که قبله مومنان است. منزه است پروردگارى که هر چه را در جاى خود مى‏‌نهد و او بهترین حاکمان است.

علامه امینى(ره) در الغدیر از بیش از ۲۰ نفر از علماى اهل سنت و کتاب‌هاى آنان نام برده است که به صراحت نوشته‏‌اند على بن ابى‏‌طالب(ع) در داخل کعبه به دنیا آمده است.

نظر علماى شیعه

علماى شیعه به اتفاق آرا معتقدند که امیر مومنان على(ع) در داخل کعبه به دنیا آمده و این فضیلت، فقط منحصر به اوست و کسى جز او این افتخار نصیبش نخواهد شد. براى‏نمونه، کلام برخى از دانشمندان بزرگ شیعه را به اختصار مى‏‌آوریم:

۱ سید رضى، گردآورنده نهج‌البلاغه: ولادت على(ع) در مکه و در خانه خدا در ۱۳ رجب سى سال بعد از عام‌الفیل بود … و من کسى را که مانند على بن ابى‌طالب(ع(در خانه خدا به دنیا آمده باشد، نمى‏‌شناسم.

۲ شیخ مفید: على(ع) در روز جمعه ۱۳ رجب سى سال بعد از عام‌الفیل در مکه و در داخل بیت‌الله الحرام به دنیا آمد. نه کسى بعد از او و نه کسى قبل از او به این مقام مفتخر نشده است.

۳ علامه جلیل سید مرتضى: على در خانه خدا به دنیا آمد و هیچ‌کس در این فضیلت شریک و نظیر او نیست.

۴ مفسر کبیر، قطب‌الدین راوندى: محل ولادت على(ع) خانه خدا و بیت‌الله الحرام بود و هیچ‌کس جز او در این مکان تولد نیافته است.

۵‌ علامه حلى: هیچ کس جز على بن ابى طالب(ع) در کعبه متولد نشده است، نه قبل از او و نه بعد از او.

۶ مفسر بزرگ امین‌الاسلام مرحوم طبرسى صاحب تفسیر مجمع‌البیان: هرگز کسى غیر از على(ع) در خانه خدا به دنیا نیامده است، نه پیش از او و نه پس از او.

۷ ابن شهر آشوب: فرزند پاکیزه(على علیه‌السلام) از نسل پاکیزه در محل پاکیزه‏‌اى به دنیا آمد. چنین کرامتى براى چه کسى یافت مى‏‌شود؟ زیرا شریف‌ترین بقعه‏‌ها حرم و مکه است و شریف‌ترین محل حرم، مسجد است و شریف‌ترین محل مسجد، کعبه مکرمه است و مولودى جز على(ع) در این مکان مقدس یعنى کعبه به دنیا نیامده است. پس على(ع) در بهترین مکانى که ممکن بوده متولد شده است.

۸ محقق اردبیلى: على(ع) در مکه مکرمه در داخل خانه خدا در سیزدهم رجب سى سال بعد از عام‌الفیل به دنیا آمد. هیچ کس قبل از او و بعد از او به این فضیلت بزرگ مفتخر نشد و این فضیلت و شرفى است که خداى سبحان به خاطر جلال و کرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.

۹ علامه مجلسى: على(ع) در مکه مکرمه در خانه خدا در ماه رجب، ۳۰ سال بعد از عام‌الفیل به دنیا آمد.

۱۰ـ مورخ شهیر محمد بن خاوند: ولادت على (ع) در داخل کعبه بود. هیچکس این سعادت نصیبش نشد، جز على بن ابىطالب (ع). تولد على (ع) در کعبه از نظر تاریخ و روایت قطعى‏ است و هیچ تردید و شبهه‏اى در آن راه ندارند.