به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، عزيز الله محمدي، رييس اتحاديه فوتبال در رابطه با فاكتورهايي كه AFC براي حرفهايسازي باشگاهها تعيين كرده توضيح داد: تعدادي از باشگاههاي ليگ برتري مشكلاتي دارند كه اين مشكلات در قوانين AFC هم اشاره شده و با اساسنامه سازمان ليگ مشترك است. در زمينه زيرساخت و استاديومها به جز شهرهاي تهران، تبريز، اصفهان و كرمان، مابقي شهرها با مشكل مواجهند كه در صورت حل نكردنشان، از نظر AFC حرفهاي نخواهند بود. به اعتقادم اين مشكلات با هزينه بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان قابل حل است كه ديگر به شركت توسعه و تجهيز برميگردد و اينها بايد با استانداريها و ارگانهاي مربوط هماهنگ كنند.

رییس اتحایه فوتبال در ادامه با بیان اینکه بحثتراز مالی و سوددهی باشگاه‌ها مهم‌ترین مورد حرفه‌ای‌سازی است، تصریح کرد: از نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا باشگاه‌ها باید دارای تراز مالی مثبت باشند و تمام بدهی‌هایشان نیز صفر شود. برای این منظور، دولت و مجلس محترم باید در کمیسیون تلفیق قانونی را مصوب کنند و با توجه به اینکه امسال آخرین سالی است که پروانه حرفه‌ای را برای باشگاه‌ها صادر می‌کنند، حتما باید بدهی‌ها صفر شود. از بین باشگاه‌هایمان نیز در حال حاضر پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن و تراکتورسازی که جزو باشگاه‌های بزرگ‌مان هستند، بدهی دارند که اگر بدهی صفر نشود، در گرفتن پروانه حرفه‌ای دچار مشکل می‌شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه دولت باید در راستای اجرای این امور کمک کند، بیان کرد: دولت باید به عنوان مثال ۵ میلیارد در سال اول، چهار میلیارد در سال دوم، سه میلیارد در سال سوم، دو میلیارد در سال چهارم و یک میلیارد در سال پنجم بدهد و در نهایت بگوید که روی پای خودتان بایستید. به هر حال دولت باید چنین کاری را بکند. ضمن اینکه استادیوم‌ها را باید در اختیار باشگاه‌ها بگذارد و همچنین برندشان مصوب شود تا کسی نتواند از آن‌ها کپی‌برداری کند.

وی همچنین با اشاره به دیگر فاکتورهای AFC برای حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها گفت: در مورد حق پخش تلویزیونی مسابقه‌های لیگ، نیاز است تا مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای داشته باشد. در حال حاضر حق پخش تلویزیونی ۱۳.۵ میلیارد است و سال بعد به ۱۷.۵ میلیارد افزایش پیدا می‌کند اما این مقدار کم است و حداقل باید ۶۰ میلیارد باشد. این را باید از بودجه مصوب کنند یا اینکه بگویند صداوسیما لازم نیست پولی به سازمان لیگ بدهد و در عوض، پول تبلیغات قبل و بعد از بازی را برای فوتبال اختصاص دهد که ما این را قبول می‌کنیم و همین بس است. ما از همین راه می‌توانیم حق پخش را استخراج کنیم. به هر حال این کار باید انجام شود تا بخش خصوصی هم رغبت کند و در فوتبال سرمایه‌گذاری کند.

رییس اتحادیه فوتبال همچنین در رابطه با خصوصی‌سازی باشگاه‌ها که از دیگر معیارهای AFC برای حرفه‌ای سازی باشگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر بیشتر باشگاه‌ها زیر نظر اساسنامه رفتند و در راستای خصوصی‌سازی، کارهای قانونی را انجام داده‌اند که تنها بحثکمک دولتی مانده تا باشگاه‌ها روی پای خودشان بایستند. الان راه آهن خصوصی شده ولی درآمدزایی ندارد و همه هزینه‌ها را مالکان از جیب خودشان داده‌اند و ممکن است این مالکان سال آینده بگویند که دیگر این تیم را نمی‌خواهیم. ما باید آن‌ها را راغب کنیم و کمک برسانیم تا درآمدزایی کنند و مخارجشان را برسانند.

محمدي در پايان نيز خاطرنشان كرد: به جز موارد گفته شده، يك سري اشكالات كوچك هم در باشگاهها وجود دارد كه قابل حل است. راهاندازي آكادمي و تيمهاي پايه نيز صورت گرفته است اما به هر حال مهمترين مشكل همان مثبت كردن تراز مالي و بحث استاديومهاست.