به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، یوسف رشیدی با بیان این که طی روزهای گذشته در بعضی از ایستگاههای اندازهگیری آلودگی هوا در مناطق مختلف میزان ذرات معلق که نسبت به سایر آلایندهها بسیار خطرناکتر است از مرز اضطرار هم بالاتر رفت،گفت:متوسط آلودگی تهران نیز در برخی روزها روی مرز اضطرار قرار گرفت.

در مهار ریزگردها از برنامه‌های اساسی خبری نیست

وی با اشاره به این که ذرات معلق ناشی از احتراق ناقص وسایل نقلیه موتوری با ذرات معلق ناشی از ریزگردها که سه سال است تهران را تحت تاثیر قرار داده با هم تفاوت دارند، اظهار کرد: منشاء این ریزگردها خارج از مرزهای غربی ایران و در داخل خاک عراق قرار دارد که البته برنامه‌ریزی برای کنترل منشاء این ریزگردها و کاهش آن‌ها امکان‌پذیر بوده و هست.

رشیدی با بیان این ‌که در بحثآلودگی هوا دچار روزمرگی شده‌ایم و در مهار ریزگردها از برنامه‌های اساسی خبری نیست، تصریح کرد: در حالی که بر اساس بند(ب) ماده ۱۹۳ قانون پنجم توسعه، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است تمهیدات لازم برای کاهش آلودگی هوا تا حد استاندارد‌های جهانی با اولویت شناسایی کانون‌های انتشار و مهار ریزگردها را اجرا کند.

آلودگی‌ شهرهای مرزی چندین برابر تهران است

وی با اشاره به این ‌که به موجب قانون تکلیف کاهش و کنترل آلودگی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده، گفت: این سازمان مکلف است هوای کلان‌شهرها را در حد استاندارد و بهداشتی نگه دارد و این در حالی است که در خصوص مهار ریزگردها از مبداء عراق هیچ گونه اقدامی به صورت عملی انجام نشده است.

رشیدی با بیان این که حساسیت‌ها نسبت به تهران بالاتر و بالطبع اطلاع‌رسانی‌ها در مورد این کلان شهر بیشتر است، اضافه کرد: این در حالی است که آلودگی شهرهای مرزی کشور چندین برابر تهران و صدماتی که به شهروندان این شهرها وارد می‌شود، بسیار بیشتر از ساکنان پایتخت است.

راه‌حل‌هایی مثل آب‌پاشی شهر فرار به جلو است

وی با اشاره به این‌ که بعضی قوانینی که تصویب می‌شوند از پشتوانه عملی لازم برخوردار نیستند، اظهار کرد: برای نمونه اسفند ماه سال گذشته مصوبه‌‌ای تحت عنوان «برنامه کاهش آلودگی هوا در ۸ شهر بزرگ کشور» مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت که بر اساس بند ۱۹ آن در صورت قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط هشدار، وزارت نیرو موظف است نسبت به بارور کردن ابرها و استفاده از سایر فن‌آوری‌های مناسب اقدام نماید.

رشیدی با بیان این که چنین کاری غیر کارشناسانه بوده و اجرای آن عملاً امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: آلودگی هوا باید از منبع آن کنترل شود، نه این ‌که دنبال راه حل‌هایی مثل آب‌پاشی شهر و بارور کردن ابرها باشیم که در واقع فرار رو به جلو است.

با رفت و آمد مسئولان به عراق ریزگردها مهار نمی‌شوند

وی با بیان این که در زمینه مهار ریزگردها از منشا عراق تعدادی سفر خارجی انجام شده و مقاماتی از عراق به ایران آمدند و مسئولانی نیز از ایران به عراق رفتند و یک سری کارهای اداری صورت گرفته، گفت: مردم انتظار دارند نتیجه عملی این رفت و آمدها را ببینند، چرا که مبداء آلودگی‌ معلوم است و سازمان هواشناسی می‌تواند با روش‌های مدل‌سازی کانون اصلی این آلودگی در عراق که ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد را دقیقاً مشخص کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تاکید بر این که آلودگی هوا باید از منبع اصلی آن تحت کنترل قرار گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمینه مهار ریزگردها از منشاء اصلی آن در عراق هیچ اقدامی عملی انجام نشده است.