به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، هفته گذشته در جریان نشست شورای حکام، "یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خبر از برگزاری گفتو گوهای ایران و آژانس داد و عنوان کرد که ۱۹ خرداد این مذاکرات در وین برگزار میشود.

هفته پایانی اردیبهشت ماه، " هرمان ناکارتس "، معاون امور پادمانی آژانس و " رافائل گروسی "، دستیار ویژه آمانو به عنوان نمایندگان آژانس در وین با علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در محل آژانس دیدار و گفت‌وگو کردند و در پایان طرفین ضمن مثبت ارزیابی کردن گفت‌وگوها، ادامه مذاکرات را به سوم خرداد موکول کردند. این در حالی بود که دوم خرداد ماه " یوکیا آمانو " وارد تهران شد و مستقیما با مسئولان ایرانی در حوزه هسته‌ای وارد مذاکره شد. آمانو پس از بازگشت به وین گفت‌وگوهای خود را خوب توصیف و خبر از امضاء توافقنامه‌ای با ایران در آینده داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص گفت‌وگوهای خود با مسئولان ایرانی گفت که ما مذاکرات گسترده و فشرده‌ ای را در جو خوبی برگزار کردیم. قطعاً پیشرفت گفت‌وگوها اثر مثبتی بر مذاکرات۱ + ۵ و ایران خواهد گذاشت. البته این‌ها دو موضوع متفاوت از هم هستند، اما می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

یک روز پس از نشست ایران و گروه ۱ + ۵ در بغداد و تعیین مسکو به عنوان میزبان دور آینده گفت‌وگوها گزارش جنجالی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر شد.

در این گزارش ادعا شده است که ایران ظرفیت احتمالی خود برای تولید مواد هسته ای حساس را با نصب صدها سانتریفیوژ جدید در سایت زیرزمینی‌اش افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده " فعالیت‌هایی گسترده " در مجتمع نظامی پارچین است که بازرسان خواستار بازرسی از آن هستند.

در این گزارش ادعا شد که بازرسان آژانس آثاری از اورانیوم غنی‌ شده تا بیش از ۲۷ درصد را در سایت فردو در ایران یافته‌اند که بیشتر از سطح ۲۰۰درصدی است که تهران به طور رسمی به آژانس اعلام کرده بود و در ادامه نیز عنوان شد که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که اورانیوم با غنای بالاتر " ممکن است برای دلایل فنی که از کنترل اپراتور خارج است اتفاق بیفتد ".

هفته گذشته در جریان نشست شورای حکام، گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد.

در این گزارش آمده است که " در حالی که آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و در مکان‌هایی خارج از این تاسیسات که این مواد به طور معمول در آنجا استفاده می شوند ادامه می دهد، از آنجا که ایران همکاری لازم را به عمل نمی آورد و از جمله پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند آژانس قادر نیست اطمینان موثق در باره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را فراهم و جمع‌بندی کند که مواد هسته‌ای در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است.

آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، نگرانی‌های جدی دارد. بعد از ارزیابی دقیق و موشکافانه اطلاعات وسیعی که در اختیارش است، آژانس دریافت که این اطلاعات در مجموع معتبر هستند. این اطلاعات حاکی از آن است که ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌ای انجام داده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که پیش از پایان سال ۲۰۰۳ این فعالیتها تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام شده و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند.

آژانس مشغول کار با ایران به منظور حل و فصل ناهمخوانی موجود در راستی آزمایی موجودی فیزیکی آزمایشگاه تحقیقاتی چند منظوره جابربن حیان است.

به منظور ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، مدیر کل از ایران می‌خواهد همان گونه که در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای حکام و شورای امنیت خواسته شده در جهت اجرای کامل موافقتنامه پادمان و سایر تعهداتش از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاحی ۱/۳ ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمانهایش، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین گام بردارد و همانطور که در فوق اشاره شد به نگرانی‌های جدی آژانس درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ایش بپردازد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده است که بر اساس مفاد " ان پی تی "، بازرسی از مراکز نظامی کشورها یا فعالیت‌های موشکی آنان در چهارچوب وظایف آژانس نمی‌گنجد و اصرار آژانس بر بازدید از پارچین خارج از وظایف قانونی تعریف شده برای آن است.

و به همین دلیل است که علی اصغرسلطانیه در گزارش خود در نشست شورای حکام آژانس را متهم کرد که تبدیل به یک سازمان اطلاعاتی برای برخی کشورها شده است.

بحثبر سر فعالیت‌های سایت پارچین در حالی دنبال می‌شود که گزارش چند ماه گذشته آژانس حاکی از این بود که حداقل از سال ۲۰۰۳ اطلاعاتی مبنی بر گرایش نظامی در فعالیت هسته ای ایران در دست نیست.

حال باید این سوال را مطرح کرد که چرا آژانس تا این اندازه نسبت به بازدید از سایت نظامی پارچین اصرار دارد؟