ایمیل میلیون ها خبرنامه به ایران و چین

شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا(BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، مبلغ ۷۶۸۷۷۸ میلیون دلاری از کنگره این کشور برای سال مالی ۲۰۱۱ درخواست کرد.

این بودجه برای سال مالی ۲۰۱۱ شامل موارد زیر می‌شود:

* ۷۵۵,۱ میلیون دلار برای عملیات‌های خبر رسانی بین‌المللی(بودجه یک‌سال تمام سرویس‌های خبر رسانی و پشتیبانی). این درخواست شامل بودجه لازم برای ارتقاء عملیات‌ها و توزیع ماهواره‌ای، توسعه برنامه‌های رسانه‌های جدید که پلت‌فرم‌های خبر رسانی سازمان را گسترش می‌دهند و نیازهای ضروری پرسنلی و تأسیساتی در ادارات رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی است.

* ۱۳,۶ میلیون دلار برای " توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای خبررسانی "(بودجه سک‌سال تمام برای نگهداری و اصلاح زیرساخت‌های انتقال امواج). این درخواست شامل بودجه لازم برای نگهداری، تعمیر و توسعه سیستم‌های کنونی، دیگر تمهیدات برای تضمین ابقای ظرفیت کنونی فرستنده‌ها، و ارتقاء سیستم‌های عملیاتی و توزیع ماهواره‌ای جهانی هیئت مدیران خبررسانی، مرکز کنترل شبکه و زیرساخت مدیریت رسانه‌های دیجیتالی است.

نحوه تخصیص درخواست بودجه ۷۶۸,۸ میلیون دلاری شورای مدیران پخش که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز یکی از آنهاست برای سال مالی ۲۰۱۱ از کنگره به این قرار است:

صدای آمریکا(۲۶.۹ درصد) معادل ۲۰۶.۸ میلیون دلار

رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی(۱۲.۴درصد) معادل ۹۵.۶ میلیون دلار

رادیو آسیای آزاد(۵ درصد) معادل ۳۸.۴ میلیون دلار

شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه(۱۵.۳درصد) معادل ۱۱۷.۵ میلیون دلار

دفتر مهندسی(۲۴.۸? درصد) معادل ۱۹۰.۷ میلیون دلار

هدایت سازمان(۳.۷ درصد) معادل ۲۸.۳ میلیون دلار

اداره خبررسانی بین‌المللی(۶.۳درصد) معادل ۴۸.۸ میلیون دلار

دفتر خبررسانی کوبا(رادیو و تلویزیون مارتی)(۳.۸ درصد) معادل ۲۹.۲ میلیون دلار

توسعه دارایی‌های سرمایه‌ای خبررسانی(۱.۸ درصد) معادل ۱۳.۶ میلیون دلار

همچنین در بخش " برنامه ضد سانسور اینترنتی " گزارش بودجه این نهاد دولتی آمریکایی آمده است: «برنامه ضد سانسور اینترنتی، تلاشی سازمان یافته از طرف صدای آمریکا VOA، رادیوی آسیای آزاد RFA، رادیو اروپای آزاد RFE و رادیو آزادی RL است که اقدامات دولتهایی مانند چین و ایران که محدودیتهایی در دسترسی به اینترنت اعمال می کنند را خنثی می کند. دولت چین به طور مرتب با استفاده از کنترلهای فنی، مقررات قانونی، و نظارت روشهای پیچیده اش را برای محدودیت دسترسی آن لاین به اینترنت گسترش می دهد، این روشها شامل نرم افزاری می شوند که کلیدواژه های حساس را کشف می کند و در صورت ظهور این واژه ها مانع از ارتباط کاربر با منبع می شود، همچنین روشهایی که تلاش کاربر برای دسترسی به وب سایتهای خاصی را با مشکل مواجه می سازند، و برنامه هایی که اتاقهای چت و میزهای بحثرا مسدود می کنند.»

این گزارش مدعی شده که «ایران با صدای بلند جزئیات ابزارهای مانیتورینگ خود را جار می‌زند و ادعا می‌کند تقریباَ تمام عبور و مرورهای اینترنتی وارد شده به کشور و خارج شده از آن را کنترل می کند، در مقابل، مهندسان مرتباَ رویکردهای خود را بازبینی و به روز می کنند تا این اقدام ایران را خنثی کنند، مهندسان همچنان هر روز میلیونها خبرنامه را از طریق ایمیل به ایران و چین می فرستند. این ایمیلها حاوی لینکهای شبکه پروکسی هستند که امکان وصل شدن به VOA و سایر وب سایتها ی سانسور شده را فراهم می کند و تعداد ایمیلهایی که هر هفته در فوریه ۲۰۰۹ به چین ارسال شد ۶۴ میلیون بود و همچنین هر هفته حدود ۲۱۰۰۰ ایمیل به VOA فارسی ارسال می شود. همچنین مهندسان در حال آزمایش ارسال پروکسی های چند رسانه ای هستند که می تواند موجب تسهیل ارسال صدا و تصویر به اوکراین شود، مهندسان پیوسته در حال بررسی خدمات جدید هستند تا بتوانند تلاشهای دولتها برای فیلتر و مسدود کردن سایتها را عقیم کنند.»

بودجه درخواستی شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا(Broadcasting Board of Governors)(BBG) نسبت به سال گذشته میلادی ۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

این شورا با هدف تفرقه‌افکنی و پیشبرد اهداف واشنگتن در دیگر کشورهای جهان به ویژه ملل مستقل و ضدآمریکایی تلاش می‌کند با صرف بودجه‌های هنگفت به اهداف مغایر با قوانین بین‌المللی خود جامه عمل بپوشاند.

شورای مذکور تمامی شبکه‌های بین‌المللی غیرنظامی آمریکا را از جمله صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد، رادیو و تلویزیون مارتی و شبکه خاورمیانه در بر می‌گیرد و برنامه‌های این شورا از طریق رادیو، تلویزیون، اینترنت و رسانه‌های جدید به ۶۰ زبان زنده دنیا و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان پخش می‌شود.

افزایش بودجه جنگ رسانه ای و جنگ نرم جهانی آمریکا در حالی است که چندی پیش نیز کنگره آمریکا ۵۵ میلیون دلار در بودجه پنتاگون برای جنگ نرم و منازعه سایبرنتیک علیه ایران اختصاص داد.

خبرگزاری فارس در نظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک گزارش کامل بودجه درخواستی هیدت مدیران خبر رسانی آمریکا در سال مالی ۲۰۱۱ را بصورت کامل منتشر کند.