روشی برای گزینش تخمک مناسب دردرمان ناباروری!

به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا ، محققان مدرسه پزشكي ييل به همراه دانشمندان دانشگاه آكسفورد ساختار كروموزومي تخمك انسان را شناسايي كردند.

این کشف ممکن است به محققان امکان پرهیز از به کار بردن تخمکهای غیرنرمال یا آنیوپولئیدی و گزینش تخمک‌های سالم برای اجرای چرخه باروری IVF موفق را بدهد.

فقط تعداد اندکی از تخمک‌ها در هر چرخه درمانی IVF قادر به باروری‌‌اند زیرا بسیاری از تخمک های به کار رفته دارای عدد کروموزومی اشتباه هستند. حالتی که در آن یک تخمک کروموزوم از دست می‌دهد یا دارای کروموزوم اضافی است آنیوپلوئیدی نام داشته و با افزایش سن زنان حادتر می‌شود.

تخمک‌ها توسط سلول‌های کومولوس که فرایند بلوغ تخمک را تنظیم و به آن کمک می‌کنند، محاصره شده‌اند.

در این مطالعه دکتر «پاسکال پاتریزیو» و دکتر «داگان ولز» از دانشگاه آکسفورد ژن‌های بیان شده در سلول‌های کومولوس را مورد بررسی قرار داده و موفق به شناسایی مجموعه‌ای از ژن‌ها شدند که در سلول‌های مرتبط با تخمکهای غیرنرمال کمتر فعالند.

آن‌ها دو ژن‌ SPSB۲ و TP۵۳۱۳ را توصیف کرده و دریافتند که بیان این ژن‌ها به طور مداوم در سلول‌های کومولوس محاصره‌کننده تخم‌های غیرنرمال کمتر بود. در حالی که همین ژن‌ها در تخمک‌های دارای عدد کروموزومی درست به طور نرمال بیان می‌شدند.

به گفته پروفسور پاتریزیو، شناسایی این ژن‌ها در سلول‌های کومولوس می‌تواند به عنوان یک نشانگر غیرتهاجمی و جدید برای تشخیص تخمک‌های غیرنرمال و بنابراین بالا بردن میزان موفقیت IVF مورد استفاده قرار گیرد.

به ادعای ولز، این کشف امکان دستیابی به یک روش ارزان، کارآمد و بی‌خطر برای شناسایی تخمک‌های سالم را فراهم کرده و خطرات سقط جنین و سندرم دان را کاهش می‌دهد. همچنین با انجام این آزمایشات همچنین قبل از بارور شدن تخمک‌ها از نگرانی‌های موجود در خصوص تحلیل جنین‌های انسانی نیز ممانعت می‌شود.

نتایج این تحقیق در ژورنال Human Reproduction انتشار یافته است.