به گزارش افکار نیوز،دكتر محمدرضا مهاجري تهراني در گفتوگو با ايسنا، افزود: پس از انفجارهاي نيروگاههاي اتمي مانند چرنوبيل، شيوع سرطان تيروئيد در مناطق متاثر از اين انفجارها افزايش يافت، از سوي ديگر در مناطقي كه ميزان يد آن بيش از حد معمول است، احتمال ابتلا به اين سرطان بيشتر ميشود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مهم‌ترین تفاوت این سرطان تیروئید با سایر سرطان‌ها در درمان‌پذیر بودن آن است به گونه‌ای که این سرطان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به طور کامل قابل درمان است اما اگر دیر تشخیص داده شود ممکن است به بافت‌های دیگر بدن مانند استخوان‌ها، ریه و مغز سرایت کند در این شرایط درمان بیماران مشکل‌تر می‌شود.

این فوق‌تخصص غدد درباره علت شیوع بیشتر سرطان تیروئید در بین زنان گفت: هنوز دلیل این مسئله به طور دقیق مشخص نیست، البته این فرضیه مطرح است که شایع‌تر بودن آن به علت بیشتر بودن گره‌ها و ندولهای(برجستگی‌های سفید رنگ لبه و حاشیه‌ی گلوت هر تار صوتی) تیروئید در زنان است.

وی با بیان اینکه سرطان تیروئید قابل پیشگیری نیست، تاکید کرد: مسئله مهم تشخیص زودرس این بیماری است.

مهاجر تهرانی با اشاره به علایم ابتلا به سرطان تیروئید اظهار کرد: برجستگی در ناحیه گردن، یکی از علایم مهم این بیماری است که ممکن است با گرفتگی یا خشونت صدا و اختلال در بلع غذا همراه شود البته در نوع شدید این بیماری، بیمار تنگی نفس نیز پیدا می‌کند.

این فوق تخصص غدد توصیه کرد: افرادی که سابقه ابتلا به سرطان تیروئید در خانواده‌های آنان وجود دارد یا تحت رادیوتراپی و اشعه‌درمانی به گردن قرار گرفته‌اند، لازم است در زمینه احتمال ابتلا به سرطان تیروئید معاینه شوند و اگر ندول و گره‌‌ای در تیروئید آنان وجود دارد از آن نمونه‌برداری شود. با این کار تشخیص سرطان تیروئید در مراحل اولیه میسر است. در این مرحله اگر تیروئید فرد جراحی شود، امکان درمان کامل او وجود دارد.

مهاجری تهرانی در پایان اظهار کرد: مبتلایان به ندول تیروئید یا گواتر گره‌ای تا پنج درصد ممکن است به سرطان تیروئید مبتلا شوند، البته مبتلایان به پرکاری تیروئید احتمال بیشتری دارد که به این بیماری دچار شوند.