قیمت جدید نان در برخی استان‌ها مشخص شد

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، بعد از افزايش ۲۹ درصدي قيمت هر كيلو گندم فرايند تعيين قيمت جديد نان در استانهاي كشور آغاز شده و تاكنون در چند استان قيمت نان افزايش يافته است.

از جمله مدیرعامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشور از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در استان گیلان خبر داد. به گفته رمضان کامران‌پی تصمیم‌گیرنده اصلی درباره افزایش قیمت نان در استان گیلان استانداری این استان بوده است.

در همین حال ناصر رحیمی - معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، نیز افزایش قیمت نان در این استان کشور را تائید کرده و دلیل این افزایش را ناشی از افزایش دستمزد کارگران و آرد دانست.

در همین حال پیش‌بینی می‌شود قیمت جدید نان در استان تهران نیز طی هفته پیش رو اعلام شود. در اواخر هفته‌ای که گذشت، جلسه برگزار شده در استانداری تهران درباره تعیین قیمت جدید نان نتیجه‌ای در بر نداشت.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزایش قیمت گندم از ۱۵ خرداد ماه اجرایی شده است. عباس قبادی اعلام کرده که قیمت فروش گندم، اعم از تولید داخل یا وارداتی، توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به کارخانه‌های آرد‌سازی و سایر متقاضیان به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی ۴۶۵۰ ریال و گندم دوروم ۴۸۵۰ ریال تعیین شده است. قیمت هر کیلو گندم پیش از این حدود ۳۶۰ تومان بود که با توجه به مصوبه جدید دولت این قیمت حدود ۲۹ درصد افزایش یافته است.

کارگروههای استانی درباره قیمت آرد و گندم هر استان تصمیم‌گیری می‌کنند. در مورد قیمت نان هم استانداریها تصمیم‌گیرنده هستند. پیش‌بینی کارشناسان این است که قیمت نان بعد از افزایش قیمت گندم به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد که البته این افزایش می‌تواند در هر استان با استان دیگر متفاوت باشد.

به گفته دبير اتحاديه سراسري توليدكنندگان و صادركنندگان نان، قيمت آرد سهمي ۷۰ درصدي در هزينه تمام شده توليد هر قرص نان داشته و توليدكنندگان نان بعد از افزايش قيمت گندم و آرد با توافق سازمان حمايت حقوق مصرفكنندگان و توليدكنندگان، قيمتهاي خود را افزايش خواهند داد. البته اين افزايش منوط به اتمام ذخيره گندم فعلي است.