ارتقا محصولات سایپا به استاندارد یورو۴

به گزارش افکار ،نعمت الله پوستين دوز در بازديد جريان بازديد معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست از شركت پارس خودرو با اشاره به رونمايي آغاز طرح ارتقاي خودروهاي گروه خودروسازي سايپا به استاندارد يورو۴ توسط رياست محترم جمهور و با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اواخر سال گذشته اظهار داشت: بر اساس زمان بندي و برنامه هاي تعريف شده مشترك، طرح مذكور در حال انجام است اما همان طور كه در زمان رونمايي هم اعلام شده بود، پيش فرضهاي اقتصادي و مالي پروژه دست خوش تغيير خواهد شد.
وی افزود: اکثر قطعات مرتبط با ارتقای استاندارد به یورو۴ خارجی و وارداتی بوده و توان تولید و طراحی و تأمین این قطعات از ابتدا به ساکن در کشور وجود ندارد و مستلزم تغییرات در حدود ۸۰ قطعه است که نیاز به ارزبری بالایی دارد و به همین دلیل خیلی از مفروضات پروژه دچار تغییر شده است.
پوستین دوز تاکید کرد: برای رسیدن این پروژه به نتیجه نهایی و تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز برای ارتقای استاندارد به یورو۴ و افزایش تولید در زمان مقرر و همچنین به منظور تنظیم بازار و قیمت تمام شده گروه خودروسازی سایپا نیاز به کمک سازمان های ذیربط نظیر وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست دارد.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در ارتقا استانداردها کیفیت اجزا به ویژه در قوای محرکه، از جمله بلوک سرسیلندر، سیستم کالیبراسیون، ایی. سی. یو، مجموعه خنک کننده و برخی از اجزای بدنه دستخوش تغییرات عمده می¬شوند که باید برای طراحی و تغییر قالب ها و تجهیزات و ابزارهای تولید نیز متناسب با آن سرمایه گذاری به عمل آید.
پوستین دوز در ادامه به موضوع تأمین قطعات و مجموعه¬های لازم برای ارتقا به استاندارد یورو۴ پرداخت و گفت: رونمایی پروژه ارتقا به استاندارد یورو۴ با نوسانات نرخ ارز و نامشخص بودن نرخ پایه و نرخ مرجع ارز همزمان شد که در هنگام اجرای پروژه، قیمت¬های تعریف شده نیز با تغییرات نرخ ارز دستخوش تغییر گردید.
وی به موضوع تأمین سوخت متناسب با استاندارد یورو۴ اشاره کرده و گفت: سایپا برای تست موتورها با استاندارد یورو۴ به منظور تأمین سوخت مورد نیاز، با شرایط بسیار سخت و با قیمت تمام شده بسیار بالا و در زمان بندی بسیار طولانی از شرکت نفت مواجه شد.
وی با یادآوری مشکلات تولید خودروهای دوگانه سوز خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح دوگانه سوز شدن خودروها مشتریان با مشکلاتی مواجه بودند که آن را از چشم خودروسازان می¬دیدند حال آن که دلیل اصلی آن کم و کاست در بخش سوخت بود که باعثمی شد خودرو از تنظیم و ریتم عادی خارج شود و اشکالات سوخت در تنظیمات و رفتار موتور اثر منفی داشت.
پوستین دوز با یادآوری مشکلات دوگانه سوز کردن خودروها به طرح ارتقای استاندارد خودروها به یورو۴ اشاره کرد و گفت: عنوان کردن مسائلی نظیر چالش¬های سفارش گذاری قطعات، گشایش ال. سی. تأمین مالی از بانک ها، دریافت محموله ها از خارج و غیره به معنی آن نیست که خودروسازان می¬خواهند از ارتقای به استاندارد یورو۴ شانه خالی کنند بلکه می خواهند با سازماندهی و مدیریت به موقع و صحیح در جهت منافع ملی گام بردارند.
مدير عامل گروه خودروسازي سايپا در خاتمه ابراز اميدواري كرد با تشكيل كارگروهي متشكل از خودروسازان، سازمان محيط زيست، وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان تنظيم كننده بازار، امكان مديريت و سازماندهي به موقع اين طرح فراهم شود.