نامرئی سازی با «کلاه شرودینگر»!

به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، مفهوم نامرئي بودن كه زماني در افسانهها يا جادوگري رايج بود، به تدريج به واقعيت مي پيوندد. در پنج سال گذشته رياضيدانان و دانشمندان مشغول مطالعه بر روي ابزاري بودهاند كه ساخت پوشانندههاي نامرئي را ممكن كرده و حداقل با استفاده از امواج صوتي يا امواج مايكروويو اشيا كوچك را از ديد پنهان كند.

«گونتر اولمان»، ریاضیدان دانشگاه واشنگتن به همراه یک تیم بین‌المللی در حال پی بردن به مفهوم نامرئی‌ بودن و بسط کاربردهای احتمالی آن است.

این گروه به تازگی موفق به طراحی یک نیروافزا شده که نور، صوت و سایر امواج را افزایش داده و آن‌ها را درون یک ظرف نامرئی پنهان می‌کند.

اولمان در این رابطه می‌گوید: شما می‌توانید هر آن‌چه را که مایل به رویت آن هستید ایزوله و بزرگ کرده و مابقی اجسام را نامرئی کنید. همچنین می‌توانید امواج را به میزان فوق‌العاده زیادی افزایش دهید و گرچه کمیت موج بسیار بالا رفته، قادر به مشاهده آن‌چه درون ظرف می‌گذرد، نخواهید بود.

دانشمندان سیستم نوین خود را «کلاه شرودینگر»(Schrödinger ' s hat) نام نهاده‌اند که به گربه مشهور شرودینگر در مکانیک کوانتومی اشاره دارد. این نام همچنین تاییدی بر توانایی خلق چیزی از هیچ چیز عنوان شده است. امواج ماده در درون کلاه می‌توانند کوچک شوند. پیشرفت‌های جدید نشان می‌دهد که «کلاه شرودینگر» می‌تواند برای تعدادی از امواج ساخته شود.

این تیم در واقع به پیشرفت ریاضیات به منظور فرمولبندی پوشاننده‌ها کمک کرد. این پوشاننده‌ها باید با استفاده از مجموعه‌ای از مواد مهندسی شده به نام متامواد تحقق یابند که امواج را خمیده می‌کنند به طوری که گویی هیچ شی‌ءای بر سر مسیر آن‌ها نیست.

طول موج‌های مایکروویو، امواج مواد کوانتومی و صوتی بلندتر از امواج نوری یا الکترومغناطیس بوده و این امر ساختن موادی برای مخفی کردن اشیا از دید را با استفاده از این پدیده‌ها آسان‌تر می‌کند.

اولمان مدعی است: در یک معنا شما در حال انجام کاری جادویی هستید زیرا مانند آن است که ذره‌ای در حال خلق شدن است. این عمل مشابه بیرون آوردن شی‌ءای از کلاهتان است.

وی در ادامه می‌افزاید: از نقطه نظر آزمایشگاهی، من بر این باورم که هیجان‌انگیزترین نکته این است که ساخت مواد برای پوشاننده صوتی چه قدر آسان به نظر می‌رسد. ما امیدواریم که این امر امکان‌پذیر باشد زیرا در علم شما تا هنگام صورت دادن، هیچ چیز نمی‌دانید.

برای نخستین کاربرد این فرایند، محققان تغییر امواج ماده را که توضیح ریاضی‌وار ذرات در مکانیک کوانتومی هستند پیشنهاد داده‌اند. این دانشمندان همچنین رویای ساخت یک میکروسکوپ کوانتومی را که قادر به دریافت امواج کوانتومی(امواج جهان نانو) است، در سر می‌پرورانند. برای مثال، یک میکروسکوپ کوانتومی می‌تواند برای نظارت بر فرایندهای الکترونیکی بر روی تراشه‌های رایانه‌ یی مورد استفاده قرار گیرد.

این گروه بین‌المللی در سال ۲۰۰۷ نیز کرم‌چاله‌هایی را طراحی کرد که در آن‌ها امواج در یک مکان ناپدید شده و در مکانی دیگر ظاهر می‌شدند.

حامیان این پروژه تحقیقاتی فرهنگستان ملی علوم آمریکا، شورای تحقیقاتی علوم فیزیک و مهندسی و انجمن سلطنتی انگلیس و همچنین آکادمی فنلاند بودند.

نتایج این مطالعه در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده است.