به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، اردشیر روحی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی و شعار "فرهنگ جهادی، تولید ملی و توسعه زیرساختهای بخش کشاورزی"، اظهار کرد: امسال پروژههای عمرانی با بیش از ۲۲ میلیارد تومان اعتبار افتتاح میشود.

* افتتاح ۷۸ پروژه عمرانی جهاد کشاورزی گیلان

وی با بیان اینکه در سال جاری ۷۷ پروژه عمرانی و هفت طرح اشتغالزایی در حوزه کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: این طرح‌ها در ۹۶ روستای گیلان اجرا می‌شود.

این مسئول، خاطرنشان کرد: امروز کشور برای رسیدن به خودکفایی به این نتیجه رسیده که باید در بخش کشاورزی به خودکفایی برسد به طوری که در دولت نهم و دهم به این مسئله توجه ویژه شده است.

وی با اشاره به ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در سال جدید در کشور، اذعان کرد: ۵۰۰ هزار شغل باید در بخش کشاورزی صورت بگیرد.

روحی، تولید ۱۴۸ میلیون تن محصولات کشاورزی تا سال ۱۴۰۴ را از چشم‌اندازهای این سازمان دانست و تصریح کرد: اکنون کشور توان تامین محصولات کشاورزی برای ۱۵۰ میلیون نفر را دارد در حالی که تا قبل از انقلاب روستا عقب نگه داشته شده بودند.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ مسئولان با کت و شلوار نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، افزود: همه باید در این عرصه آستین‌ها را بالا بزنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، به توانمندی امروز کشور در بسیاری از عرصه‌های، سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: کار جهادی نیازمند دینداری، عشق و تعهد است.

وی به ایجاد امنیت بر زیر ساخت‌های کشاورزی در گیلان تاکید کرد و ادامه داد: زیر سازی‌های بسیار مهمی مانند کانال‌کشی آب برای مزارع برنج، مکانیزاسیون و فرهنگ‌سازی جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش در شالیزار‌ها انجام شده و بسیاری از هزینه‌های کشاورزی را کاهش داده است.

روحی، با بیان اینکه امروزه با گسترش فرهنگ جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش در مزارع برنج پسماندها بسته‌ای هفت هزار تومان خرید و فروش می‌شوند، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی قادر است هر نوع دستگاه با هر اندازه و تعداد را در اختیار کشاورزان قرار دهد زیرا معتقد است جوانان دیگر به روش‌های سنتی در مزارع کار نمی‌کنند و نیازمند ابزارآلات جدید برای کشاورزی در روستاهای خود هستند.

* خودکفایی ایران در تولید برنج تا ۳ سال دیگر

وی درباره تبدیل بذر برنج گوهر به رقم، گفت: این رقم توان تولید ۸ تن در هر هکتار را دارد و با زیر کشت بردن بالغ بر ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیکاری در گیلان و ۲۰ هزار هکتار زمین در مازندران، کشور تا سه سال آینده در زمینه تولید برنج به خودکفایی می‌رسد که در این صورت دیگر نیازی به واردات برنج نخواهد بود.

این مسئول، به زیرسازی‌های انجام شده در زمینه گلخانه‌داران، مرغداران و دامداران اشاره کرد و یادآور شد: در بحثپرورش کرم ابریشم و ماهیان خاویاری و تولید ماهی در قفس نیز گام‌های خوبی در استان برداشته شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌هایی در زمینه تولیدات کشاورزی در گیلان، ابراز کرد: تاکنون بیش از ۵۰ تن کود شیمیایی در گیلان توزیع شده که هیچ استانی هنوز به این میزان توزیع دست نیافته است.

* تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی گیلان ممنوع است

روحی با اشاره به بحثتغییر کاربری زمین‌های برنج، چای و ابریشم، افزود: در این راستا محکم روی حرف خود هستیم و با هرگونه تغییر کاربری مخالفت می‌کنیم.

وی به کشاورزانی که بالغ بر سه سال از زمین‌های کشاورزی خود استفاده نکرده‌اند اخطار داد و گفت: با مشاهده زمین‌های بدون استفاده به مدت سه سال طبق رایزنی‌ها با اداره اطلاعات، دادگستری و بازرسی، کل زمین از کشاورز مصادره و برای کشت به کشاورز دیگری اعطا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ساخت هرگونه مجتمع مسکونی در مزارع برنج را ممنوع دانست و خاطرنشان کرد: این امر مخالف دستورات جهاد کشاورزی است و اگر مواردی در حال ساخت است حتما از گذشته مجوز دریافت کردهاند.