به گزارش افکارنیوز، مسعود میرکاظمی در گفتگو با مهر، درخصوص نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: یکی از راه های حل مشکلات اقتصادی کشور اجرای درست طرح تحول اقتصادی است به شرطی که هر ۷ محور با هم عملیاتی شود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد فقط قیمت حامل های انرژی بالا برده شود و پولی بگیریم و به حساب مردم بریزیم اسم این اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیست.

وزیر سابق نفت خاطرنشان کرد: درشرایط فعلی ما نسبت به شروع طرح هدفمندی یارانه ها، مقداری عقب رفته‌ایم. میزان یارانه ریالی که به هر حامل انرژی داده می شد با قیمت بین المللی و نرخ ارز اندازه گیری می شد حال اگر نرخ ارز به هم ریخت یعنی مثلا از نرخ ۱۱۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسید یعنی با ۶۰۰ تومان مابه التفاوت مواجه هستیم سوال این است آیا به همین نسبت قیمت حامل های انرژی افزایش یافت؟

وی ادامه داد: برای اجرای بهتر این قانون باید بر بانک ها، شبکه بازار و همچنین بازار ارز کنترل جدی داشته باشیم.

میرکاظمی گفت: طرح تحول اقتصادی باید به همان صورت که در دولت نهم تعریف شد و کار جدی روی آن شد، عملیاتی شود. قطعا دراین صورت طرح هدفمندی طرح موفقی خواهد بود اما اگر رها شود و صرفا پولی بگیریم و به حساب ریخته شود اجرای طرح موفق نخواهد بود.

نماینده تهران یادآور شد: من از همان ابتدا با شیوه فعلی اجرای قانون هدفمندی موافق نبودم و معتقدم بودم هر۷ محور باید با هم اجرایی شود. نمی شود پولی به مردم داده شود و مردم با آن پول در همین نظام بانکی موجود کالا خریداری کنند. این روند بازار را بهم می ریزد. اینکه یک ماه بر قیمت ارز کنترلی نشود موجب می شود طرح هدفمندی در اجرا پس روی کند.

وی گفت: قرار بود برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور، بخشی از درآمد از مالیات ها باشد بنابراین نظام مالیاتی باید اصلاح شود. در حال حاضر مبلغی که از مالیات برای اداره کشور گرفته می شود بسیار پایین است. همچنین ما در شبکه توزیع و بخش گمرک هم مشکلاتی داریم که باید ساماندهی شود. بهره وری از موضوعات مهم است. رسیدگی به همه این موارد جای کار دارد رسیدن به بهره وری ۸ درصد طبق برنامه پنجم حداقل ده سال کار مستمر و مستقیم می طلبد تا نتیجه بدهد.

میرکاظمی با بیان این ضرب المثل که "شیر بی یال و دم و اشکم که دید" گفت: وقتی این موضوعات مهم رها می شود طرح هدفمندی یارانه ها کارآیی خود را از دست می دهد.