به گزارش افکارنیوز به نقل از جهان، سفر رئیس جمهور به پکن برای شرکت در دوازدهمين اجلاس سازمان همكاري شانگهای، سفری اثرگذار و حاوی دستاوردهایی مثبت برای ایران بود که بازتاب زیادی هم در محافل سیاسی دنیا داشت.

فارغ از نتیجه عملکرد تیم سیاست خارجی کشور برای تسهیل زمینه عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای، یکی از موضع گیری های رئیس جمهور در جریان این سفر محل تامل بود؛ سخنانی که مورد سوءاستفاده و حاشیه سازی برخی رسانه های بیگانه قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس سران شانگهای، در دیدار حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ تصریح کرد: اگر ایران بخواهد بمب اتم بسازد، هراسی از هیچ‌کس ندارد و به صورت علنی آن را اعلام می‌کند و کسی هم نمی‌تواند مانع آن شود و حداکثر کاری که سلطه‌طلبان می‌توانند انجام دهند، همین مانع‌تراشی‌هایی است که امروز مشاهده می‌کنیم.

گرچه رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد که " مساله این است که سیاست اصولی و قطعی جمهوری اسلامی ایران اجازه حرکت به سمت ساخت بمب اتم را نمی‌دهد "، اما با این جمله نتوانست مانع شکل گیری یک حاشیه جدید درباره فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران شود.

رسانه های بیگانه که همواره مترصد جوسازی و برجسته سازی موضوعات حاشیه ای و کم اهمیت و به حاشیه بردن زورگویی و بی منطقی غرب در موضوع هسته ای هستند، این بار هم همین شیوه را درباره سخنان اخیر رئیس جمهور در پی گرفتند.

سخنان رئیس جمهور در شرایطی بیان شده که به نظر می رسد وی توجه کافی به مواضع رهبر انقلاب درباره فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان نداشته است. رهبر معظم انقلاب هیچ گاه جمله ای مشابه سخنان آقای احمدی نژاد عنوان نکرده اند و همواره بر موضع مخالفت اساسی جمهوری اسلامی با سلاح اتمی تاکید کرده اند.

در واقع ایشان به زیرکی می دانند که چگونه به محافل بیگانه اجازه حاشیه سازی از بیاناتشان را ندهند.

بارزترین نمونه مواضع رهبر انقلاب در این باره، بیانات ایشان در دیدار دانشمندان هسته‌ای در سوم اسفند ماه ۹۰ بود که تصریح کردند: جنجالى که راه مى‌اندازند، با هدف این است که ما را متوقف کنند. میدانند که ما دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم؛ این را فهمیده‌اند، دانسته‌اند. من شک ندارم که دستگاه‌هاى تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در این کشورهائى که جلوى ما ایستاده‌اند، اطلاع دارند و میدانند که ما دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم. واقعاً سلاح هسته‌اى به صرفه‌ى ما نیست؛ علاوه بر اینکه از لحاظ فکرى و نظرى و فقهى، ما این کار را خلاف میدانیم و این حرکت را حرکت خلافى میدانیم. ما استفاده‌ى از این تسلیحات را گناه بزرگ میدانیم و نگهداشتنش را یک کار بیهوده‌ى پرضررِ پرخطر میدانیم و هرگز دنبالش هم نمیرویم. آنها هم این را میدانند، اما روى این نقطه فشار مى‌آورند براى اینکه این حرکت را متوقف کنند.

رهبر انقلاب در نخستین روز سال ۹۱ در حرم رضوی هم تصریح کردند: " البته(دشمنان) می دانند و اعتراف هم می کنند که ایران دنبال سلاح هسته‌اى نیست. واقع قضیه هم همین است. ما به دلائل خودمان، به‌هیچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌اى نیستیم؛ نه تولید کردیم و نه تولید خواهیم کرد؛ این را می دانند، اما یک بهانه است. "

ایشان همچنین در پیامشان به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه در روز ۲۸ فروردین ماه، با اشاره به سلاح های کشتار جمعی و اتمی عنوان کردند: " ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم. "

رهبر انقلاب اسلامی روز ۱۴ خرداد هم در مراسم سالگرد رحلت امام راحل، با تأکید بر این‌که پیشرفت ملت ایران و الگو شدن این ملت برای ملت‌های منطقه و جهان، علت واقعی هراس و واهمه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی است، افزودند: محافل سیاسى و رسانه‌اى دنیا از خطر ایران هسته‌اى دم می زنند؛ که ایران هسته‌اى خطر دارد! من می گویم اینها دروغ میگویند، اینها فریبگرى می کنند. آنچه آنها از آن می ترسند و باید هم بترسند، ایرانِ هسته‌اى نیست؛ ایرانِ اسلامى است.

در واقع رهبر انقلاب رویکرد جمهوری اسلامی را نفی سلاح هسته ای برای هر کشوری می دانند و به درستی هرگز از " اگر و اما " درباره سخت و تولید بمب اتم سخن نگفته اند.

بر این اساس، به نظر می رسد دیگر مسئولان ارشد جمهوری اسلامی هم باید از "ادبیات حاشیه ساز" و پرهیز کنند و مواضع رهبر انقلاب بویژه در موضوعات حساسی همچون حق هسته ای را الگوی موضع گیری خویش قرار دهند تا تلاش دشمن را برای بهانه گیری دست کم با مشکل مواجه کنند.