به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه حوزه هنری، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی كه از سال ۱۳۷۲ با هدف تولید منابع ادبی - تاریخی با موضوع انقلاب اسلامی تاسیس شده ، در سال منتهی به بیستمین بهار فعالیت خود تجربه تازهای را در فضای مجازی آغاز میكند تا فرصت استفاده پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی را از نمایههای موضوعی و اطلاعاتی تمام منابعی كه در طول دو دهه گردآوری و بررسی كرده است، فراهم آورد.

بیش از ۴۵۰ هزار برگه تحقیقاتی(درباره دوره های تاریخی ۱۳۴۳-۱۳۴۰ و ۱۳۵۷-۱۳۵۶)، بیش از ۱۲ هزار قطعه عکس، بیش از ۱۲ هزار برگ سند مربوط به شخصیت ها و بیش از ۱۳ هزار قطعه عکس از این شخصیت ها، زندگینامه ۶۰ هزار نفر از رجال و شخصیت های تاریخ معاصر، حدود ۶۱۵۰ ساعت مصاحبه با ۸۵۰ نفر از مشاهیر و رجال سیاسی و فرهنگی معاصر و بیش از ۷۵۰۰ عنوان مقاله خارجی پشتوانه این حرکت است.

پس از دو سال تلاش برای ارایه این اطلاعات تاریخی به صورت متناسب با فضای مجازی، بخش اصلی «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی» در پیشانی صفحه نخست آن شکل گرفت که امکان «جستجو» در بانک‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند.

بانک های اطلاعاتی «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی» بدین شرح است

۱ - تاریخ انقلاب اسلامی: بانک اطلاعاتی تاریخ انقلاب اسلامی شامل حدود ۱۰۰ هزار برگه(فیش) است که از منابع مختلف شامل نشریات، کتاب ها، بولتن خبرگزاری ها و منابع خارجی(نشریات، کتاب ها و…) تهیه شده و وقایع و اتفاقات تاریخ معاصر ایران، به ویژه دوران انقلاب اسلامی را در برمی گیرد. قابلیت این بانک جستجو در عنوان، متن و تاریخ برگه هاست که با استفاده از واژه یا عبارات مورد نظر، در پاسخ هر جستجو حداکثر ۳۰۰ برگه(۱۰۰ برگه از کتاب ها، ۱۰۰ برگه از مجلات و ۱۰۰ برگه از روزنامه ها) را می توان دید. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار برگه در «پایگاه(سایت) اطلاع رسانی انقلاب اسلامی قرار گرفته» و در آینده نزدیک اطلاعات باقی مانده نیز بر روی سایت قرار می گیرند.
۲ - اعلام: در این بخش، فهرست اعلام حدود ۲۰۰۰ عنوان کتاب و نشریه(نام اشخاص، مکان ها، احزاب، گروه ها و …) در قالب یک بانک اطلاعاتی دیگر گردآوری شده است. موضوع تمام کتاب ها و نشریات تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است و می توان با جستجو، به نام کتاب یا نشریه و شماره صفحه ای که نام مورد جستجو در آن وجود دارد رسید. بسیاری از این آثار در کتابخانه تخصصی دفتر انقلاب اسلامی موجود است که پژوهشگران با مراجعه به آن می توانند از آنها استفاده کنند.
۳ - نمایه: این بانک اطلاعاتی، شامل شرح دایره المعارفی اصطلاحات و واژه ها و اسامی مشهور در حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است که با جستجوی کلمه یا عبارات مورد نظر شرح آن دیده می شود.
۴ - تصاویر: هم اکنون بانک اطلاعاتی تصاویر دارای بیش از ۶۰۰۰ عکس در زمینه تاریخ معاصر است که با جستجو می توان به تصاویر مورد نظر دست پیدا کرد.
۵ - مشاهیر: شامل زندگینامه شخصیت ها و مشاهیر موثر در تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی است.
۶ - ناموران معاصر ایران: در این بانک اطلاعاتی مشخصات بیش از ۴۵۰۰۰ شخصیت نامور تاریخ معاصر ایران در حوزه های سیاسی، ادبی، هنری و… گردآوری شده است.
۷ - مقالات: در این بانک از نشریات، کتاب ها، سایت های اینترنتی و دیگر منابع، مقالاتی جمع آوری شده است و هر روز مقالات جدید به آنها اضافه می شود. فهرستی از تازه ترین و مهم ترین مقالات در بخش «مطالب دیگران»(در صفحه نخست این سایت) هم قرار می گیرد.
بخش های دیگری که در صفحه نخست «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی» دیده می شوند عبارتند از: گفتگو، خبر، مقاله، تقویم انقلاب اسلامی، معرفی کتاب، آخرین کتاب های دفتر ادبیات انقلاب، تازه‌های کتاب، مطالب دیگران، ادب و هنر، خاطرات.

در بخش پایانی این گزارش آمده است که این بخش ها تازه ترین مطالب تولید شده توسط «پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی» ر ا دربردارند و حاصل رصد آخرین تحولات مربوط به حوزه های تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی است و قرار است از طریق آنها رویکردهای جدیدی به این حوزه ها مطرح و وضعیت موجود توجه به وقایع انقلاب اسلامی جمع بندی و ارایه شود.

مسئولان پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی تلاش دارند در این موقعیت چنان حركت كنند و پایدار بمانند كه همواره در نشانی bahman.ir۲۲ دایره المعارف به روز و تمام نمایی از نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دیده شود.