به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سیدمحمد حسینی روز شنبه در آیین اختتامیه دومین دوسالانه بینالمللی خوشنویس کشور که با حضور جمعی از مسوولان و هنرمندان در سالن اجتماعات مرکز تربیت معلم قزوین برگزار شد، گفت: هنر خوشنویسی محل تلاقی و تلفیق فرهنگ ایرانی و آیین و شریعت نبوی است.

وی به افزایش علاقه‌مندان این هنر و تلاش برای رواج و گسترش بیشتر این هنر ماندگار اشاره کرد و افزود: هم اکنون مکان مناسبی برای عرضه این آثار فاخر وجود ندارد و هنوز فرهنگ مراجعه به نگارخانه در کشور نهادینه نشده است.

حسینی با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های مختلفی برای استفاده و کاربردی کردن هنر خوشنویسی وجود دارد، گفت: نگاه دولت در این زمینه باید جامع و حمایتی باشد و برای فرهنگ سازی، رواج و استفاده از این هنر فاخر باید زمینه سازی کرد.

عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: استان قزوین بدلیل داشتن خوشنویسان برجسته و تاثیر آن بر خوشنویسی کشور شایستگی این انتخاب را دارد.

حسینی ادامه داد: خوشنویسی مانند طاووسی است که از آن با عنوان عروس هنرهای اسلامی یاد می‌کنند که دیگر هنرها را نیز اعتلا می‌بخشد.

وی افزود: ماهیت چنین هنر عظیمی با نام ایرانی‌ها گره خورده و خوشنویسی را در همه جای دنیا با نام اسلام و ایران می‌شناسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر گسترش آثار خوشنویسی کشور تصریح کرد: هنر خوشنویسی باید به سمت بین‌المللی بودن، حرکت کند و این مهم با همکاری و انسجام همه مسوولان و هنرمندان خوشنویس کشور تحقق می‌یابد.

حسینی با تقدیر از مسئولان برگزاری دومین دو سالانه بین‌المللی خوشنویسی کشور تاکید کرد: قزوین از دیر باز به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور مطرح بوده و این مهم باید تثبیت شود که در شورای عالی فرهنگی کشور نیز این مهم را دنبال می‌کنیم تا رسما این اتفاق مهم تثبیت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: فعالیت‌های هنری و فرهنگی مطلوبی در سال‌های اخیر در معرفی هنر و هنرمندان کشورمان صورت گرفته است که باید گسترش و تقویت شود.

حسینی خاطرنشان کرد: به جای مطالعه کتاب‌های نازل و پوچ غربی باید از شخصیت‌های عظیم و برجسته میهن خودمان استفاده کنیم که از این دست در سال‌های اخیر نیز به وفور یافت می‌شود.

وی با اشاره به رحلت آیت‌الله آیت اللهی امام جمعه لار عنوان کرد: این عالم بزرگوار و فقید توجه ویژه‌ای به هنر داشتند که این مهم توجه عالمان و بزرگان دین به هنر را می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خوشنویسان در جشنواره‌های مختلف ملی از جشنواره خلیج فارس گرفته تا دو سالانه قزوین بسیار فعال هستند که جای تقدیر دارد ولی این مهم و فعالیت باید در عرصه بین‌المللی نیز برجسته و چشمگیر باشد.

حسینی ادامه داد: وزارت ارشاد این آمادگی را دارد تا میزبانی جشنواره‌های ملی و بین المللی را به شهرهای تاریخی کشور از جمله قزوین، تبریز و اصفهان بدهد و این مهم نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه خوشنویسی مورد تاکید و تایید اسلام است، عنوان کرد: امروز دست نوشته‌ها و کتابت‌های فراوانی از قرآن کریم منصوب به ائمه اطهار در موزه‌های مختلف یافت می‌شود که این مهم اهتمام ائمه به کتابت و خوشنویسی را می‌رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: خط زیبا جاذبه خاص دارد و از آنجا که خوشنویسی جزو هنرهای اصیل و ماندگار است، می‌تواند با این جذابیت زمینه جذب به اسلام را فراهم آورد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیدگان دومین جشنواره دو سالانه هنر خوشنویسی کشور تجلیل شد.