آغاز انتخابات پارلمانی در فرانسه

به گزارش افکارنیوز، ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه دويچه وله نوشت: در حالي كه يك ماه از پيروزي فرانسوا اولاند و شكست نيكولا ساركوزي در انتخابات رياست جمهوري ميگذرد، قرار است رايدهندگان فرانسوي امروز در دور نخست انتخابات پارلماني به پاي صندوقهاي راي بروند.

اولاند امیدوار است تا اکثریت نمایندگان راه یافته به مجمع ملی فرانسه که مجلس سفلی پارلمان محسوب می‌شود، از کاندیداهای حزب سوسیالیست وی باشند.

حزب سوسیالیست هم اکنون اکثریت کرسی‌های سنا را در اختیار دارد و در صورت کسب اکثریت کرسی‌های مجمع ملی کنترل کاملی بر دولت به دست خواهد آورد.

جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هم اکنون حزب سوسیالیست در میان ۴۶ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط محبوب اکثر رای دهندگان است.

براساس نظرسنجی‌ موسسه سی. اس. ای، ۴۵.۵ درصد از رای دهندگان خواهان آن هستند که احزاب چپ‌گرا اکثریت پارلمان را در دست داشته باشند. در حالی که این میزان برای احزاب راست‌گرا ۳۳ درصد است.

در میان احزاب چپ‌گرا ۳۱ درصد آرا به حزب سوسیالیست اختصاص یافته و مابقی آرا در میان احزاب چپ‌گرا به حزب سبزها و پس از آن حزب جبهه چپ اختصاص یافته است. حزب محافظه کار UMP متعلق به سارکوزی نیز ۳۰ درصد از آرا را در اختیار دارد.

سه حزب چپ‌گرای مذکور می‌بایست برای به دست آوردن اکثریت پارلمان ۲۸۹ کرسی از مجموعه ۵۷۷ کرسی را به دست آورند. اما چنانچه حزب راستگرای UMP شگفتی آفریده و پیروز شود احزاب راست‌گرا و چپ‌گرا اصطلاحاً با یکدیگر " همزیستی " پیدا خواهند کرد و در این شرایط نخست وزیر و کابینه دولت محافظه کار خواهند بود.

بیش از ۶۰۰۰ کاندیدا در انتخابات پارلمان فرانسه شرکت می‌کنند. یک کاندیدا می‌بایست برای آنکه در دور نخست انتخابات پیروز قطعی شود ۵۰ درصد از آرا را به دست بیاورد.

برای آن که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، بتواند خط مشی‌های اقتصادی جدید پیشنهادی خود را تصویب و اجرایی کند، لازم است که حزب تحت رهبریش در انتخابات امروز به پیروزی قابل توجهی دست یابد.

در این انتخابات برای اولین‌بار ۱۱ نفر به عنوان نمایندگان شهروندان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، به مجلس فرانسه راه می‌یابند.

دومین دور رأیگیری در انتخابات فرانسه اواخر ماه ژوئن برگزار خواهد شد.