واکنش آمریکا به نشست ایران و آژانس در وین

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس،"رابرت وود" نماینده آمریکا در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایمیلی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عدم پیشرفت در گفتوگوهای ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی ناامیدکننده بود و نمایانگر ادامه عدم پایبندی ایران به تعهداتش در مقابل دیدهبان هستهای سازمان ملل است.

پس از پایان نشست روز جمعه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد اعلام کرد که در نشست روز جمعه پیشرفتی حاصل نشد.

بر اساس مفاد معاهده " NPT "، بازرسی از مراکز نظامی کشورها در چارچوب وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست اما آژانس اصرار دارد که از این سایت نظامی بازدید کند.

" علی اصغرسلطانیه " نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود در نشست شورای حکام آژانس را متهم کرد که تبدیل به یک سازمان اطلاعاتی برای برخی کشورها شده است.

آمریکا که به دنبال بهانه‌ای برای فضاسازی علیه ایران در آستانه مذاکرات کشورمان با ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در مسکو است با اشاره به نشست روز جمعه ایران و آژانس گفت: نتایج روز گذشته این نشست بر ادامه عدم پایبندی ایران به تعهداتش در مقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر لزوم همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور پرداختن به نگرانی‌های واقعی جامعه بین‌الملل تأکید دارد.

" علی اصغر سلطانیه " نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه و پس از نشست ایران و آژانس در وین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با " هرمان ناکایرتس " رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تهران بر کاهش نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد.

وی گفت: ما آماده هستیم تا تمامی ابهامات جهان در این باره را برطرف کنیم که فعالیت‌های ما صرفا برای مقاصد صلح آمیز بوده و تمامی این ادعاها[درباره برنامه تسلیحات نظامی] واقعیت ندارد.

سلطانیه افزود: البته ما به زمان و شکیبایی و فضایی آرام نیاز داریم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار خود را انجام دهند.

" مارک هیبس " از اندیشکده کارنگی نیز در این خصوص گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در خصوص اینکه توافق جدید به چه شکلی باشد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

هیبس می‌گوید سیگنال‌های منفی از نشست وین لزوماً ارتباطی با مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در مسکو ندارد.

غرب تلاش می‌کند تا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تسلیحاتی جلوه دهد و به طور مداوم خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم ایران است و این در حالی است که ایران تأکید دارد که این غنی‌سازی برای رأکتور تحقیقاتی تهران مورد نیاز است.

ایران با جامعه بین‌الملل همکاری کاملی در زمینه برنامه هسته‌ای خود دارد و خواستار کاهش تحریم‌ها و به رسمیت شناختن حق هسته‌ای خود از جانب جامعه بین‌الملل است.

هیبس با اشاره به نشست مسکو که قرار است اواخر خردادماه برگزار شود، تصریح کرد: اگر غرب پیشنهاد جدی به ایران ارائه دهد، ما شاهد پیشرفت خواهیم بود اما اگر نشست مسکو پیشرفتی نداشته باشد با مشکلات بزرگی روبرو خواهیم بود.