شکست طرح توطئه علیه دولت مالکی

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، شکست طرح سعودی، قطری و ترکی علیه دولت مالکی، بیانیه رئیس جمهور عراق و اعلام عدم رسیدن حدنصاب لازم برای سلب رای اعتماد از دولت عراق، سفر درمانی قریبالوقوع رئیسجمهور عراق، کمک خواستن جریان صدر از جامعه بینالملل، تظاهرات حمایت از دولت عراق در نینوا و تاکید العراقیه بر عدم دخالت خارجی در امور عراق از جدیدترین تحولات سیاسی عراق است.

طالبانی از شکست طرح سعودی – قطری و ترکی علیه دولت مالکی خبر داد

پایگاه خبری " نهرین‌نت " نوشت: " جلال طالبانی " رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد که تعداد امضاهای جمع‌آوری شده برای سلب رای اعتماد از " نوری المالکی " نخست‌وزیر این کشور به حد نصاب نرسیده است تا در پارلمان اعلام و بررسی شود.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق آمده است: رئیس جمهور به رهبران گروه‌های سیاسی عراق وعده داده است که پس از تایید صحیح بودن تمام امضاها و به حد نصاب رسیدن تعداد آنها، اسامی نمایندگانی را که خواستار سلب رای اعتماد از مالکی بودند را به پارلمان ارائه دهد. هرچند که چنین اقدامی برای رئیس‌جمهور الزام آور نیست اما وی با این درخواست موافقت کرده تا شاید از این راه بتوان راهکاری میانه برای حل و فصل بحران کشور تدوین کرد.

در این بیانیه آمده است: کمیته‌ای که از سوی رئیس‌جمهور مسئول بررسی امضاهای جمع آوری شده علیه دولت مالکی بود، ۱۶۰ امضا از نمایندگان فهرست العراقیه، ائتلاف کردستان، فراکسیون الاحرار و تعدادی از نمانیدگان مستقل دریافت کرده بود. اما پس از مدتی ۱۱ نماینده از آنها در تماس با دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کردند که امضای خود را پس می‌گیرند و سپس دو نماینده دیگر نیز دست به اقدامی مشابه زدند.

بر اساس این بیانیه و با توجه به عدم رسیدن حدنصاب لازم برای ارائه موضوع سلب رای اعتماد از دولت مالکی، رئیس‌جمهور عراق برغم آماده کردن نامه‌ای برای پارلمان، دیگر لزومی به این کار ندید.

سفر درمانی طالبانی به خارج از کشور

در ادامه این بیانیه آمده است: طالبانی قرار بود اوایل ماه جاری سفری درمانی به خارج از کشور داشته باشد اما وی برای حل و فصل این موضوع، سفرش را به تاخیر انداخت و با فیصله یافتن این موضوع، سفر طالبانی در هفته آینده صورت خواهد گرفت.

صدر خواستار دخالت جامعه بین‌الملل در بحران عراق شد

" مقتدا صدر " رهبر جریان صدر از سازمان ملل خواست تا برای حل و فصل بحران جاری در روند سیاسی عراق وارد عمل شود.

الجزیرة نوشت که یک منبع آگاه نزدیک به مقتدا صدر با ارسال نامه‌ای به " بان‌کی‌مون " دبیرکل سازمان ملل خواسته است که این سازمان جهانی نقش خود را در رفع بحران کنونی در عراق ایفا کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود هیچ اشاره‌ای به تاریخ ارسال این نامه یا واکنش و پاسخ سازمان ملل به آن نکرد.

علاوی: از سلب رای اعتماد از مالکی عبور کردیم

به گزارش پایگاه خبری " السومریه نیوز "، " ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیه اعلام کرد که این فهرست، جریان صدر و ائتلاف کردستان عراق بر اساس قانون اساسی کشور از موضوع سلب رای اعتماد از " نوری المالکی " نخست‌وزیر عبور کرده‌اند.

وی افزود که اعتراض‌های فهرست العراقیه شخصی نیست و به شیوه عملکرد مالکی در اداره کشور است.

رهبر العراقیه بار دیگر مدعی شد که در انتخابات اخیر عراق در حق این فهرست اجحاف شده است و بازی‌های پشت پرده آمریکا و ایران را عامل اصلی این موضوع دانست.

علاوی که خود از حمایت های گسترده عربستان برخوردار است و با پول‌های هنگفت این کشور توانست در انتخابات پارلمانی آرایی برای خود دست پا کند، دولت‌های عربی، منطقه‌ای و جهان را از دخالت در امور عراق برحذر داشت و گفت که این موضوع صرفا به عراق مربوط می شود.

تظاهرات مردم نینوا در حمایت از دولت مالکی

در سایه نشست دیروز فهرست العراقیه در شهر موصل، دهها نفر از ساکنان نینوا با برگزاری تظاهراتی از دولت مالکی حمایت و اقدام برای سلب رای اعتماد از این دولت دموکراتیک را محکوم کردند.