دست ‌خودروسازان در‌جیب‌ مشتری

به گزارش افکارنیوز به نقل از خانه ملت، با وجود اینکه پیش فروش خودرو در کشورهای اروپایی ،آمریکایی و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس به گونه ای است که ابتدا خودرو با پیش پرداخت متناسب با درآمد متقاضی با کیفیت یکسان به مشتری تحویل داده و مابقی قیمت خودرو در اقساط چند ساله بازپرداخت می شود متاسفانه در کشور ما عکس این شیوه اجرا می شود. به طوری که هم اکنون پیش فروش خودرو تبدیل به روشی برای تامین بودجه خودروسازان شده که با بروز بحران مالی در این شرکت ها تشدید می شود. شرکت های خودروساز در کشور بخشی از بودجه مورد نیاز خود را از طریق پیش فروش و در برخی از مواقع نیز بدون ضمانت اجرایی در قبال ثبت نام کنندگان تامین می کنند که این امر طی چند سال گذشته به امری بدیهی تبدیل شده است و باید توجه داشت که این امر نیز موجب شده مصرف کنندگان متضرران روش جدید تامین بودجه خودروسازان باشند.

حسین گروسی در گفت‌‎وگو با خانه ملت درباره تحویل دیرهنگام خودروهای پیش فروشی از سوی خودروسازان، گفت: خودروساز باید به تعهداتی که می‌دهند، عمل کنند و در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، مجلس از وظایف نظارتی خود استفاده خواهند کرد.

نماینده مردم شهریار، شهرقدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده وظیفه دارد از حقوق مصرف کنندگان چه در قیمت‌گذاری چه در زمان تحویل پشتیبانی کند.

وی ادامه داد: مجلس به ویژه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم باید درباره زمان تحویل خودروهای پیش فروش شده آماری دقیق گردآوری کنند و برای بهبود این شرایط چاره جویی کنند.

گروسی با یادآوری اینکه تحویل دیرهنگام خودرو اعتبار شرکت‌ها را زیر سئوال می‌برد، بزرگترین زیان تحویل دیرهنگام خودروها را این مسئله برای خودروسازان دانست.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده باید تحویل دیرهنگام خودروهای پیش فروش شده را پیگیری کند، گفت: اگر درباره زمان تحویل خودرو قانون مدونی وجود ندارد، مجلس آمادگی وضع چنین قانونی و افزایش نظارت‌ها بر چگونگی تحویل خودروها را دارد.

نماینده مردم شهریار در مجلس نهم تصریح کرد: بسیاری از شرکتهایی که ورشکسته شده بودند با استفاده از همین اعتماد مردمی، مجدداً اعتبار خودشان را در بازار احیا کردند و از حالت ورشکستگی خارج شدند./