به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، محمود احمدينژاد در نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي و فرآوردهاي طبيعي و طب سنتي ايران گفت: بهترين زندگي در سايهي سلامت است و بدن ما كه از طبيعت ساخته شده است، همواره در معرض آسيب است، اما در همين طبيعت چارهي همهي مريضيها وجود دارد. وي افزود: امروز ما با دو روش براي برخورد با بيماريها روبرو هستيم. يك روش همين روشي است كه متداول است و پيشرفتهاي خوبي هم كرده است و دانشمندان ما هم در اين حوزه بسيار درخشيدند، اما به موازات آن بيماريها هم نسبت به سابق پيچيدهتر شدهاند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ‌هم اکنون درمقام نقد این روش نیستم و معتقدم که این روش باید به کار خود ادامه دهد و کیفیت خود را هم بالا ببرد، اما باید بدانیم که روش درمان بیماری و کسب سلامت تنها این روش نیست، کما این‌که به این روش ایراداهای فراوانی را وارد می‌کنند. به باور من خداوند راه‌های دیگری هم برای درمان بیماری در مقابل ما قرار داده است. طبیعت ظرفیت‌های فراوانی برای درمان بیماری‌ها دارد و ما باید این ظرفیت‌ها را بشناسیم. طب سنتی ایران بر همین اساس شکل گرفته است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: ‌البته طی ۲۰۰ سال اخیر آسیب‌های فراوانی به ما وارد شده است. و ما سرمایه‌های زیادی را از دست دادیم. از جمله طب سنتی خود را و این بزرگترین سرمایه‌ی ما به حاشیه رانده شد و یا بهتر بگوییم آن را به حاشیه راندند، ما باید به داشته‌های خود در طب سنتی برگردیم و این سرمایه‌ی عظیم را احیاء کنیم، سرمایه‌ای که بعد از اسلام توسط ائمه شاهد جهش و رشد بیشتر بود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در روش پزشکی جدید برای تشخیص بیماری هزینه‌های فراوانی می‌شود و بدون آزمایش و اسکن تشخیص‌ها ناممکن است و یا حتی دقیق نیست. در طب سنتی ما روش‌های دقیقتری وجود دارد که با یک سلسله سوالات و روش‌های ساده می‌توان بیماری را تشخیص داد و علت این مساله در آن است که در طب سنتی با علت‌های بیماری مقابله می‌شود، در حالی که در طب جدید این عوارض بیماری است که با آن مقابله می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما دستگاه‌ها و روش‌های جدید پزشکی را نفی نمی‌کنیم و معتقدیم که آنها می‌توانند روش‌های قبلی را تکمیل کنند، اما طب ایرانی روش‌های درمانی خاص خود را دارد و ما باید آن را احیاء کنیم؛ چراکه با محیط بیرون و بدن انسان سازگرتر است.

رئیس جمهور با اشاره به این که در این نمایشگاه ۸۰۰ داروی گیاهی مشخص شده است گفت: در فرهنگ ایرانی طبابت امر مقدسی است و صنعت و تجارت نیز هر چند که می‌توان با استفاده از آن تجارت کرد، کارهایی که در زمینه تولید و تهیه داروهای گیاهی شده است، کافی نیست هر چند که کارهای خوبی شده است، اما ما باید به جایی برسیم که مردم برای بهداشت و درمان و سلامت خود دو گزینه داشته باشند و هر کدام خواستند استفاده کنند، این حق مردم است. همچنان که در برخی کشورها دو سیستم وجود دارد ان دو سیستم می‌تواند مکمل هم باشند. البته طب سنتی نیز باید دارای نظامنامه و نظام پزشکی خود باشد و امیدوارم امسال بتوانیم این کارها را انجام دهیم.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی نسبت به از دست رفتن میراثمعنوی طب سنتی و بزرگان این عرصه گفت: وقتی یک میراثمادی دچار آسیب می‌شود و مثلا می‌شکند، خیلی ناراحت می‌شویم. گویی که استخوان خودمان شکسته است، باید همین نگرانی را نسبت به میراثمعنوی خود داشته باشیم. و از آن پاسداری کنیم. من در تهران جایی را می‌شناختم که تعدادی طبیب سنتی در آن مشغول درمان مردم بودند که متاسفانه آن منطقه برای ساخت یک پاساژ به عنوان ایستگاه مترو تخریب شد. اگر نسل چنین طبیبانی از بین برود، دیگر نمی‌توانیم این طب را احیاء کنیم. به همین دلیل بر حفظ این نسل و احیای این نوع طب تاکید دارم. رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار صرف واردات دارو و تجهیزات می‌شود، تصریح کرد: اگر بتوانیم معادل همین مقدار گیاهان دا رویی صادر کنیم، موفقیت خوبی کسب کردیم. با استفاده از همین رشته می‌توان بیش از ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد. دولت حاضر است در این زمینه کمک کند.

وي در ادامه با انتقاد از بروكراسيهاي هاي موجود كه ميتواند روند كارها را با اخلال مواجه سازد، اظهارداشت: ميتوان اين بروكراسي را دور زد، ما بايد به طب خود برگرديم و با استفاده از آن سلامت و بهداشت مردم را بالا ببريم، در نگاه ايرانيان طب حرفهاي مقدس بوده است و نگاه به آن انساني بوده است. و ما بايد اين طب را تقويت كنيم. تمدن ايران كه صدها سال تنها تمدن دنيا بوده است، و بعد از صدها سال ديگران آمدند، بايد در همهي زمينهها اول باشد. من معتقدم كه طب ايراني ميتواند بسياري از بيماريهاي صعبالعلاج را درمان كند و اين طب نه تنها در ايران، بلكه در جهان در سالهاي آينده جايگاه خود را پيدا خواهد كرد.