به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در بخش دیگری از دفاعیات ع -ر مدیر گروه ملی فولاد بار دیگر به موضوع حد اعتباری اشاره کرد و گفت: اگر حد اعتباری مشخصی برای س- ک در نظر گرفته میشد مطمئن باشید در همان ۳ ماه اول اولین اعتبار اسنادی معوق میشد و دیگر کار به ۱۳۶ فقره گشایش اعتبارات اسنادی نمی رسید.

وی افزود: چه دلیلی داشت که «س - ک» تنها یک ماه بعد از خرید گروه ملی به من مراجعه کند و بگوید ۲۰ میلیون تومان به من پول بده و به این ترتیب خسروی هم از تهران تماس بگیرد و بگوید ۲۰ میلیون نقد به «س - ک» بدهم معلوم است که «س - ک» با خسروی از پیش قرار خود را گذاشته بودند و هر کس دیگر نیز جای من بود برای آنها مهم نبود.

وی با جلسه خود با «س - ک» رئیس شعبه گروه ملی اشاره کرد و گفت: در آن جلسه به وی گفتم که پی برده‌ام که برخی از پیش فاکتورها صوری است و به او گفتم که من دیگر امضا نمی‌کنم و شما هم گشایش اعتبار ندهید اما ۳ روز بعد با امضای فرد دیگری پیش فاکتور صادر شده و بدین ترتیب گشایش اعتبار صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تمام پروسه گشایش اعتبارات اسناد محصول ۲.۵ سال است که می‌شود هفته‌ای یک گشایش اعتبار، نکته قابل توجه این است که خسروی با برنامه‌ریزی این کار را کرده بود تا مبادا گشایش اعتبارات در یک روز باشد و معوق شود نظیر همان اتفاقی که در اعتبار اسنادی آخر رخ داد و بانک سامان در تماس با بانک صادرات به موضوع گشایش‌ها پی برد.

«ع - ر» همچنین به موضوع خصوصی‌سازی و ادعای نماینده دادستان مبنی بر رابطه برخی از افراد حاضر در گروه ملی با مقوله واگذاری شرکت‌ها توسط خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: من این موضوع را اصلا قبول ندارم هر چند که می‌گویند پرونده‌ای مفتوح وجود دارد.

وی افزود: حاضرم قسم جلاله بخورم که هیچ کدام از بچه‌های گروه ملی در جذب نظر مساعد مسئولان خصوصی‌سازی نقشی ایفا نکرده‌اند.

وی گفت: مقوله‌ای مانند خرید شرکت فولاد فام اسپادانا که مربوط به آقای «م» بود در این پرونده مطرح شد در حالی که این موضوع هم صحت ندارد، آقای خسروی چندین بار به آقای «م» فشار آورد که باید برای ما گشایش اعتبارات اسنادی داشته باشید.

فولاد فام اسپادانا نیز ۲ یا ۳ فقره گشایش اعتبار کرد اما از آنجا که دیگر حاضر نشد گشایش اعتبارات را ادامه دهد خسروی او را مجبور به فروش شرکتش کرد.

«ع - ر» با عذرخواهی از رئیس دادگاه گفت: اجازه می‌خواهم از شما تا از خودم در یک مورد تعریف کنم، آقای قاضی تمام صنایع فولاد ایران آرزویشان این است که من مدیرعامل‌شان باشم، برای اولین بار دو نوع تیرآهن ۱۶ و ۱۸ را در کشور تولید کردم که مورد تشویق یکی از وزرای کلیدی کشور قرار گرفت.

«ع - ر» گفت: من برای اولین بار موفق شدم با تغییری در فرمول ساخت تیرآهن وزن تیرآهن ۱۴ را ۲۰ درصد کاهش دهیم و آن را از ۱۵۶ کیلو به ۱۳۰ کیلو کاهش دهم.

مدیرعامل گروه ملی فولاد به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: می‌گویند تمام پولی که ما در این مدت گرفته‌ایم منشأش پول حاصل از گشایش اعتبارات اسنادی است.

آقای قاضی خواهشا به این نکته توجه داشته باشید گروه ملی در ماه صد میلیارد تومان پول تولید می‌کرد. ما از همین صد میلیارد حقوق ۵ هزار نفر پرسنل را می‌دادیم، ما خودمان در گروه ملی شمش تولید می‌کردیم آیا می‌شود ما به ۵ هزار پرسنلمان پول حرام بدهیم.

«ع - ر» با اشاره به اتهام تطمیع و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۳ میلیارد تومان در این پرونده گفت: آقای قاضی بحثفولاد در کشور مانند نفت می‌ماند، مدیران در حوزه فولاد پس از مرحله‌ای از سوددهی سهم از فروش و تولید عایدشان می‌شود که معمولا این سهم یک درصد است و با توجه به حجم بالای تولید و فروش از جانب من اگر پول گرفته شده توسط من به ۴۰ میلیارد تومان می‌رسید باید به سراغ تطمیع می‌آمدید و اتهام تطمیع را به من نسبت می‌دادید.

قاضی پرونده در این لحظه خطاب به متهم گفت: موضوع پرونده و اتهام شما کارهای مثبت و خدماتی که به کشور ارائه داده‌اید نیست، ما نه تنها کار مثبت شما را زیر سؤال نمی‌بریم بلکه تأیید هم می‌کنیم اما الان بحثما گشایش اعتبارات اسنادی به مبلغ دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

«ع - ر» در بخش دیگری از دفاعیات خود با اشاره به این مطلب که متأسفانه خسروی بحثمراودات مالی‌اش را از همه پنهان کرده بود، گفت: آقای «ر» قائم مقام خسروی در تهران بعد از دستگیری تازه متوجه می‌شود که در طول دو سال خسروی در شرکت چه کاری انجام داده است برای مثال من زمانی که در زندان به سر می‌بردم تازه از حجم اعتبارات اسنادی گشایش شده با خبر شدم.

وی افزود: امروز نماینده دادستان سؤالی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه چرا خسروی توانسته است این میزان اعتبارات اسنادی گشایش کند در حالی که این سؤالی است که خود من ۶ ماه است درگیر آن شده‌ام و من باید بپرسم که چرا بانک‌ها به خسروی این میزان اعتبار گشایش کرده‌اند.

وی در بخش انتهایی دفاعیات خود به موضوع متن نگارش شده برای دفاع از خودش اشاره کرد و گفت: مطلبی را آماده کرده‌ام که قصد داشتم در آخرین دفاعیاتم آن را بخوانم اما در این لحظه آن را می‌خوانم امیدوارم برخی از پاسخ‌های سؤالات و ابهامات موجود در این پرونده به واسطه این متن برطرف شود.

مدیر گروه ملی فولاد گفت: هر چند پیش از اینکه این متن را بخوانم باید به این نکته اشاره کنم که من از روز اول بازجویی هدفم این بود تا بتوانم تمام ابهامات موجود در پرونده را حل کنم حتی اگر باز کردن ابعاد پرونده به ضرر من باشد.

وی گفت: ۳۲ سال است در محیط خدمت به مردم فعالیت می‌کنم اما امروز برایم محرز شده که خسروی از صداقت کارمندان خود و ما سوء استفاده کرده.

وی افزود: افسوس می‌خورم که چه انسان‌هایی در دام خسروی گرفتار شده‌اند و چه خانواده‌هایی مورد هتک حرمت قرار گرفتند و چه مدیران لایقی اعتبارشان را از دست دادند.

وی گفت: طرح خسروی طرحی زودبازده بود که به طور قطع قرار بود در سال ۹۲ به نفع برخی از افراد بازدهی خود را نشان دهد و در آن زمان نتیجه تمام این کارها مشخص می شد.

وی گفت: هر زمان که موضوع خرید یک شرکت دولتی پیش می‌آید نقاط منفی آن به خریدار نشان داده می‌شود اما نقاط منفی گروه ملی برای خسروی نقاط مثبت به حساب می‌آید زیرا قرار بود بر اساس آن نقاط منفی جذب سرمایه داشته باشد.

«ع - ر» گفت: اگر به یک خریدار بگویید یک شرکت ۵ هزار پرسنل دارد از خرید آن پشیمان می‌شود چون اولین فکرش این است که چگونه شکم این تعداد پرسنل را سیر کند اما خسروی می‌آید و با هدف‌های خود گروه ملی را می‌خرد.

وی به نقش سازمان خصوصی‌سازی و مسئولان آن اشاره کرد و گفت: سازمان خصوصی‌سازی برای آنکه بتواند آمار خود را بالا ببرد می‌آید و برخی از این شرکت‌ها مانند تراورس و گروه ملی که اساسا زیان‌ده بوده را به خسروی می‌فروشد.

مدیر سابق گروه ملی افزود: به این نکات اضافه کنید که خسروی همیشه از سپر انسانی برای کارهای خود استفاده می‌کرد به این گونه که با نام بردن از ۱۷ هزار پرسنل تحت امر خود آن را نقطه قوت کار خود نشان می‌داد.

وی به زیان‌ده بودن گروه ملی با رقم ۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: به شما قول می‌دهم که ۱۰مدیر دیگر هم بگذرد روند زیان‌ده بودن گروه ملی ادامه خواهد یافت به این دلیل که گروه ملی از ۵ خط فعال، ۴خطش قدیمی است و به جای ۲ درصد تلفات ۱۵ تا ۲۰ درصد تلفات دارد.

وی گفت: خسروی از مدیران شناخته شده وزیر آقای «الف - گ» برای کتمان کردن حقایق استفاده کرده و تمام زمان خود را صرف تزریق جسارت کاذب که حاصل ارتباط و ملاقات‌های وی با برخی از مسئولان بود به دست آورده بود.

«ع - ر» افزود: متأسفانه در کشور روند رشوه‌گیری یک روند غیرقابل باور شده و شاید یکی از دلایل آن سپرده شدن پست‌های بزرگ به انسان‌های کوچک باشد.

ع -ر خاطر نشان کرد: گروه خسروی و کارمندان وی نظیر کارگرانی هستند که تیرآهن ۱۶ را با دستگاه برش تکه تکه میکنند اما تنها خسروی است که میداند قرار است با این تکههای آهن اسلحه ساخته شود در حالی که در هر قسمت از این فرآیند از کارگران بپرسید چه کاری انجام میدهند میگویند قطعات فولادی برش میدهیم و جالب اینجاست که خشاب این اسلحههای ساخته شده سیستم معیوب بانکی است.