صدرنشینی علوم پزشکی در نشریات ایرانی ISI

به گزارش افکار نیوز،مهندس افشین صندوقدار با اعلام این مطلب به ايسنا افزود: طبق آمار ارائه شده تا پایان ماه می سال ۲۰۱۲ بیشترین تولیدات علمی ایرانیان در پایگاه اسكوپوس مربوط به رشته مهندسی بوده است و پس از آن مقالات گروه پزشکی، شیمی و مواد قرار گرفتهاند.

صندوقدار ادامه داد: دستیابی ایرانیان به دانش و فناوری‌های جدید و نوین بیانگر این نکته است که تحریم‌های گوناگون نه تنها تاثیری در روند رو به رشد ایران در زمینه رشد فناوری نداشته بلکه در پژوهشگران انگیزه‌ای را ایجاد کرده تا با تلاش شبانه روزی و بهره‌گیری از تخصص خود به فناوری های روز دنیا دسترسی پیدا کنند.

رئیس مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به ادامه روند پیشتازی ایران در زمینه تولید مقالات علمی در منطقه خاطر نشان کرد: آمار مقالات ایرانیان در پایگاه اسکوپوس تا پایان ماه می به ۱۲ هزار و ۸۰۵ عنوان رسیده است؛ در حالیکه کشور ترکیه به عنوان نزدیک ترین رقیب ایران با ۱۱ هزار و ۷۴ عنوان در رتبه بعدی قرار گرفته است.

صندوقدار افزود: در پایگاه استنادی ISI نیز همچنان با کاهش میزان اختلاف مقالات بین ایران و ترکیه مواجه هستیم به گونه ای که تا پایان ماه می ترکیه با ۲۰ هزار و ۴۶۱ عنوان مقاله و ایران با ۱۸ هزار و ۵۷۲ عنوان مقاله و با اختلاف یکهزار و ۸۸۹ عنوان مقاله در رده اول و دوم منطقه قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، با توجه به این که میزان اختلاف در سال‌های گذشته بیش از هفت هزار عنوان مقاله بوده است، آمار جدید نویدبخش آن است که در آینده‌‌ی نزدیک ایران همانند اسکوپوس در ISI نیز بتواند از ترکیه پیشی بگیرد.

صندوقدار با اشاره به آمار نشریات ایرانی نمایه شده در ISI افزود: در حال حاضر و با توجه به تغییراتی که در بخش Master Journal List پایگاه استنادی ISI به وجود آمد، ۶۶ نشریه ایرانی در این لیست حضور دارند که در میان آنها نشریات گروه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۲۳ عنوان بیشترین سهم را دارا می باشند.