به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، نمایشهای کمدی موسوم به استند آپ کمدی شو یا طنز تعاملی سالهاست که برای مردم آمریکا آشناست و از آن لذت میبرند و علاوه بر مردمی بودن نگاههای سیاسی و نقدهای تند اجتماعی را در بر دارد.

این نمایش‌ها توانسته است تا افکاری را در آمریکا شکل دهد و یا به سخره بگیرد و بازویی شده تا رسانه‌های آمریکایی مساله‌ای را به صورت گسترده منتشر کنند.

در این بین تعدادی از کمدین‌های عرب و مسلمان آمریکا تلاش کرده‌اند تا با استفاده از کمدی و این گونه نمایش‌ها به نبرد با «اسلام‌هراسی» بروند و در جریان آن داستان‌هایی را در قالب‌های گوناگون بیان کنند.

یکی از این نمایش‌ها، نمایشی‌هایی است که «بریچر موس»، «دین عبیدالله»، «نیگن وارساد»، «هارون قادر»، «زاهر عثمان»، «میسون زیاد» و «عامر زهر» برگزار می‌کنند.

وقتی شروع به کار کردیم می‌گفتند مگر کمدین می‌تواند مسلمان باشد

«بریچر موس» که از سال ۱۹۹۲ در حال کار است می‌گوید با چالش‌های بسیاری در این راه روبرو بوده است و سوال اصلی که آمریکایی‌ها می‌پرسیدند این بوده است که «آیا کمدین می‌تواند مسلمان باشد و یا کمدین مسلمان می‌تواند به لبان مردم خنده بیاورد و جذاب باشد؟» و این سوالات به خاطر تصویری بود که از مسلمانان به عنوان انسان‌های خشن در غرب ارائه می‌شد.

بنابر این گزارش تجربه بیش از یک دهه‌ای این گروه از کمدین‌های مسلمان این روزها در فیلمی با عنوان «خدا من را خوش مشرب آفرید» ارائه شده است.

«بریچر موس» که خود این فیلم را ساخته عنوان می‌کند که کار کمدی می‌تواند «اسلام‌هراسی» را از بین ببرد و می‌گوید: «اسلام‌هراسی» تفکری است که باید با آن جنگید و شکستش داد و کارهای من نوعی فرهنگ‌سازی است تا موجب شکست آن شود.

وی با بیان اینکه نمایش‌های کمدی واقعیت زندگی و فرهنگ عامه جامعه را نشان می‌دهد، می‌افزاید: کمدی می‌تواند تغییراتی در جوامعی ایجاد کند که تعدد فرهنگی ندارند.

کمدی‌های ما به به نگرانی‌های مردم آمریکا درباره اسلام پاسخ داده است

«دین عبیدالله» دیگر کمدین مسلمان آمریکایی نیز با بیان اینکه هدفش از طنز تنها خنداندن نیست، می‌گوید: این نمایش‌ها به دنبال تصحیح سوء تفاهم ایجاد شده درباره اعراب و مسلمانان در آمریکاست.

وی می‌افزاید: اقلیت‌ها در آمریکا همیشه از کمدی و هنرهای سرگرم‌کننده برای از بین بردن شایعه‌های اطرافشان استفاده کرده‌اند و من از این تجارب استفاده کرده‌ام.

عبیدالله که اصالتا فلسطینی ایتالیایی است و با کمک «نیگن وارساد» فیلمی کمدی با عنوان «مسلمانان می‌آیند» ساخته است، می‌افزاید: آمریکایی‌های بسیاری هستند که با مسلمانان آشنایی ندارند چراکه مسلمانان همچنان گروه کوچکی است و گفت‌وگو و طنزهای تعاملی می‌تواند برای رسیدن به اهداف به ما کمک کند.

عبیدالله ادامه میدهد: این نمایشهای کمدی را رایگان و خارج از جوامع کوچک انسانی اجرا کردیم و آنها موجب پاسخ دادن به نگرانیهای مردم درباره اسلام شده است.