"علی مطهری" در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت در پاسخ به این سوال كه مداحان در ایام عزاداری سالار شهیدان و در مداحی خود به چه مباحثی باید بپردازند گفت: یكی از اشكالاتی كه در عزاداریهای ما از قبل از انقلاب وجود داشته و پس از انقلاب نیز ادامه یافت، این است كه در مراسم عزاداری بیشتر به جنبه تراژدی و مصیبت این حادثه و مظلومیت امام حسین پرداخته می‌شود و به جنبه حماسه و صلابت و مبارزه علیه ظلم و به‌طور کلی اهداف قیام امام(ع) کمتر توجه می‌شود.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکهدر مداحی ها نباید عقاید نادرست ترویج شود مانند اینکه هر نوع اشک ریختن برای امام حسین موجب بخشش گناهان است،یادآور شد:این نظیر تفکر مسیحیان در مورد عیسی بن مریم است که به او لقب " فادی " داده و معتقدند که مسیح به صلیب کشیده شد و رنج بزرگی را متحمل شد تا گناهان امت مسیح بخشوده شود،یعنی مسیح فدای گناهان امت مسیح شد و همین تفکر یکی از عوامل گسترش فساد و فحشا در مغرب زمین است.

فرزند شهید مطهری ادامه داد: در میان مردم ما نیز گاهی چنین تفکر غلطی دیده می شود و برخی فکر می‌کنند در طول سال هرچه گناه کردند در ماه محرم و با عزاداری برای امام حسین(ع) بخشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: البته اگر اشکی که از چشم عزادار امام حسین(ع) جاری می شود از روی بصیرت باشد و روح او را با روح امام پیوند دهد، در آمرزش گناهان او تاثیر دارد اما علامت آن این است که فرد مجددا به سراغ گناه نمی‌رود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مداحان و نوحه‌سرایان باید از اشعار حماسی و زنده کننده و نه مخدر استفاده کنند، گفت: آنها باید به یزیدها و شمرهای زمان نیز توجه داشته باشند و حادثه عاشورا را جدا از وقایع عصر حاضر ندانند.

مطهری اظهار داشت:این تفکری اشتباه است که تصور کنیم امام یک دستور خصوصی از جانب خداوند داشت که اجرا و تمام شد،بلکه ما معتقدیم هر روز عاشورا و هر جا کربلاست «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، بنابراین حادثه عاشورا یک نمونه و الگو برای ماست و هر زمان که شرایطی مانند آن شرایط در جامعه وجود داشته باشد باید همانند امام حسین(ع) عمل کنیم.

وی با بیان اینکه همان طور که از نام مداح و نوحه سرا مشخص است کار آنها بیشتر مداحی و نوحه‌سرایی است گفت: روحانیت در شناساندن ابعاد مختلف حادثه عاشورا به مردم وظیفه سنگین تری دارد و خطبا باید با تحلیل صحیح حادثه عاشورا از نقل روضه‌های دروغ و جعلی و ترویج خرافات بپرهیزند و سطح فکر مردم را در این موضوع بالا ببرند. همچنینروحانیون و ائمه جماعت مساجد اجازه ندهند که بخش اعظم مراسم عزاداری به مداحی بگذرد.

مطهری با تاکید بر اینکه بخش بیشتر یک مراسم عزاداری باید به تحلیل واقعه کربلا اختصاص یابد گفت:مداحی، سینه‌زنی و زنجیرزنی باید بخش کمتر یک مجلس عزاداری را تشکیل دهدمگر در روز عاشورا، ضمن اینکه باید از کارهای خلاف شرع همچون قمه‌زنی یا نیمه‌عریان شدن مردان با حضور زنان پرهیز کرد.

وی در ادامه در تشریح ابعاد سیاسی و اجتماعی حادثه عاشورا گفت: با بررسی ریشه‌ها و دلایل قیام امام حسین ابعاد سیاسی و اجتماعی این واقعه به خوبی آشکار می شود.یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، موروثی شدن خلافت بود. خلافت اسلامی تبدیل به سلطنت شده بود و امام مخالف آن بود.

مطهری افزود: دلیل دیگر قیام امام حسین شخصیت خاص یزید بود که اهل فسق و فجور بود و تجاهر به فسق می کرد و به عنوان جانشین پیامبر شئون اسلامی را حتی به ظاهر رعایت نمی‌کرد.امام سکوت در برابر یزید را به معنای تایید او و اعمالش می‌دانست که باعثمی‌شد پس از مدتی اثری از اسلام باقی نماند.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در این جا سکوت را جایز ندانستند و فرمودند مگر نمی بینید به حق عمل نمی‌شود و از باطل روی گردانده نمی‌شود. در چنین شرایطی بر هر مومنی واجب است که قیام کند.
مطهری با تاکید بر اینکه امام فرمودند بر هر " مومنی " واجب است قیام کند گفت: این به آن معناست که قیام و اعتراض علیه ظلم و ستم و فساد تنها وظیفه امام نیست بلکه بر هر مومن واجب است که در مقابل کاستی‌ها بی‌تفاوت نباشد.

وی تصریح کرد: بی‌تفاوتی مردم آن زمان در برابر ظلم و فساد و انحراف از سیره پیامبر کار را به‌جایی رساند که امام حسین(ع) احساس کردند که جز با ریختن خون ایشان و اصحابشان و اسارت اهل بیت ایشان اسلام زنده نمی‌ماند. اگر مسلمانان در ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر اسلام اجازه نمی‌دادند در اسلام انحراف ایجاد شود حادثه کربلا رخ نمی‌داد.

مطهری اظهار داشت:حفظ انقلاب اسلامی امروز ما نیز مانند حفظ انقلاب اسلامی صدر اسلام است. نباید اجازه دهیم زاویه انحراف و استبداد و نادیده گرفتن حقوق مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران باز شود.

وی خاطر نشان كرد: نباید در مقابل انحرافات سكوت كنیم تا كار به مراحل شدیدتر كشیده نشود.