به گزارش افکارنیوز به نقل از خبر آنلاين، تصور كنيد هر فرد اين خانوار بابت وعده صبحانه يك تخم مرغ و يك نان لواش و براي وعده ناهار و شام هم دو عدد تخم مرغ را با دو عدد نان لواش ميل كند. در اين صورت هر فرد روزانه ۵ عدد تخم مرغ ۲۰۰ توماني و ۵ عدد نان لواش ۱۶۰ توماني مصرف ميكند.

به عبارت دیگر هزینه ماهانه(۳۱ روز) نان این خانوار به حدود ۱۰۰ هزارتومان و هزینه تخم مرغ آنها به ۱۲۴ هزارتومان می‌رسد. بنابراین در مجموع ماهانه حداقل ۲۲۴ هزارتومان باید صرف خوراک این خانوار شود. قید حداقل از این بابت است که اگر تخم مرغ‌ها آب پز مصرف نشود و نیمرو شود، هزینه روغن هم اضافه می‌شود.

البته هزینه شستشوی ظرف‌ها و گاز شهری نیز فاکتور گرفته شده است. اما این خانوار نمونه ماهانه ۱۸۲ هزارتومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. یعنی ۴۲ هزارتومان کمتر از هزینه خوراک که نزدیک به رقمی است که از قدرت خرید یارانه نقدی به دلیل بروز تورم ۲۲ درصدی کاسته شده است. از سوی دیگر اگر پدر خانواده شاغل باشد و دستمزد ۳۹۰ هزارتومانی مصوب شورای عالی کار به عنوان پایه دریافت کند، مجموع حقوقش با سایر مزایا ۴۵۰ هزارتومان در ماه است. از قدرت خرید همین حقوق هم به علت رخداد تورم ۲۲ درصدی ۱۰۰ هزارتومان کاسته شده است. تا اینجای کار این خانواده برای حفظ شرایط زندگی خود در سطح سال گذشته حدود ۱۴۰ هزارتومان کمبود بودجه پیدا کرده است. مازاد بودجه این خانوار هم با کسر هزینه خوراک، ۴۰۸ هزارتومان است. ۴۰۸ هزارتومانی که قدرت خرید آن معادل ۳۱۸ هزارتومان سال گذشته است.

همين ۴۰۸ هزارتومان هم حداقل اجاره بهاي يك آپارتمان ۵۰ متري در ارزانترين منطقه تهران است. پس تكليف هزينه آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت و درمان، آموزش و حمل و نقل اين خانوار چه ميشود؟ آيا خط فقر همچنان ۶۰۰ هزارتومان است يا كه بديهي است از ۱ ميليون تومان در ماه عبور كرده است؟