به گزارش افکارنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر ، محمود رضا اکبرپور گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات بخش گردشگری در شمال کشور،غرق شدن عده ای زیادی در دریای خزر است.

وی دلیل این امر را وجود جریانهای تند برگشتی در اثر شکست امواج و ایجاد جریان های عمود و موازی ساحل دانست که این امواج به سرعت به سمت دریا کشیده و باعثمی شود در زمانی کمتر از چند ثانیه فرد شناگر از ساحل فاصله زیادی پیدا کند.

وی تصریح کرد: با تحقیقات موسسه ملی اقیانوس شناسی قصد داریم با شناسایی نقاطی در طول دریای خزر که بیشترین احتمال غرق شدگی در آنجا وجود دارد،
به کاهش میزان غرق شدگی گردشگران کمک کنیم.

اکبرپور گفت: اطلاعات پژوهشی خود را در اختیار استانداران استانهای ساحلی قرار می دهیم تا اطلاع رسانی گسترده انجام گیرد و هشدارهای لازم داده شود.

معاون پژوهش و فناوری موسسه ملی اقیانوس شناسی تاکید کرد: همچنین قصد داریم با نصب تابلوهای هشداردهنده در طول سواحل دریای خزر، آگاهی شناگران را از خطرهای ناشی از شکست امواج آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه شناگران باید حتماً در مناطقی از دریای خزر که با عنوان طرحهای سالم سازی دریا معرفی شده است، شنا کنند، تاکید کرد: یکی از دیگر از مواردی که می تواند از غرق شدن جلوگیری کند این است که شناگر هرگز تنها در دریا شنا نکند، چون این احتمال وجود دارد وقتی گرفتار جریانهای تند برگشتی و امواج شکافنده می شود، شخصی که در کنار اوست، وی را در لحظه از مهلکه نجات دهد.
معاون پژوهشی و فناوری موسسه ملی اقیانوس شناسی بر لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در خصوص خطرهای ناشی از شنا در دریای خزر و ترغیب گردشگران برای شنا در طرحهای سالم سازی تاکید کرد و اظهار داشت: در این صورت می توان به تلاشهای علمی کارشناسان موسسه ملی اقیانوس شناسی در کاهش میزان غرق شدگی در دریای خزر امیدوار بود.

وی همچنین خواستار افزایش طرح های سالم سازی دریا در طول سواحل دریای خزر مطابق با استانداردهای روز دنیا شد و گفت: دولت برای این امر باید اعتبارات قابل توجهی را اختصاص دهد.

این مقام مسئول در موسسه ملی اقیانوس شناسی اظهار امیدواری کرد با گسترش مطالعات علمی و نیز افزایش سطح آگاهی عمومی، در آینده ای نه چندان دور میزان غرق شدگی در دریای خزر کاهش یابد.