به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، "عبدالباری عطوان" با اشاره به توطئه های مکرر شورای نظامی مصر علیه انقلاب ۲۵ ژانویه این کشور آورده است: تصمیمات شورای نظامی حاکم از زمانی که حسنی مبارک را کنار زد به نفع انقلاب نبوده است در واقع حکومت موروثی که مصری ها با آن مخالف بودند به وقوع پیوست اما نه به شکلی که حسنی مبارک قدرت را به فرزندنش جمال واگذار کند بلکه قدرت به نظامیان رسید.

وی می افزاید: اعلام متمم قانون اساسی یک روز بعد از انحلال پارلمان و در آستانه دور دوم انتخابات و ابطال قانون موسوم به انزوای سیاسی در واقع تلاشی برای به شکست کشاندن انقلاب و روند دموکراتیک مصر است.

عطوان می نویسد: نظامیان با همراهی آمریکا انقلاب مصر را ربودند درست است که محمد مرسی برنده شده است اما در واقع رئیس بدون اختیارات و نشسته در کنج دفترش است و قدرت حقیقی در دست نظامیان است و در حقیقت رئیس جمهوری سنبلیک است که وظیفه آن به استقبال و بدرقه سران دیگر کشورها و گرفتن عکس یادگاری خلاصه خواهد شد.

طبق متمم قانون اساسی رئیس جمهوری بدون اجازه شورای نظامی نمی تواند تصمیمی درباره جنگ بگیرد و اقدامی درباره محاکمه غیرنظامیان در دادگاههای نظامی انجام دهد. آیا این عاقلانه است که حسنی مبارک و انور سادات که منتخب مردم مصر نبودند دارای اختیارات وسیع باشند اما رئیس جمهوری منتخب اختیاری از خود نداشته باشد؟

عطوان می افزاید: مشکلی که محمد مرسی دارد این است که گزینه آمریکا ومورد قبول اسرائیل نیست. مصر به تدریج از انقلاب خود دور می شود و به سوی تجربه ترکیه قبل ازپیروزی حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان گام بر می دارد.

وی بیان کرد: این تصمیم به سناریوهای آمریکا برای ممانعت از به قدرت رسیدن اسلام خواهان مربوط می شود و واشنگتن فقط از کسانی حمایت می کند که از منافع آن در منطقه و اسرائیل حمایت کنند.

عطوان می نویسد: ما با رئیس جمهوری که قدرت مطلقه داشته باشد مخالفیم اما در عین حال با حکومت نظامیان و قبضه قدرت به دست آنها نیز مخالفیم.

وی بیان کرد: زیرکی که شورای نظامی برای شکست انقلاب مصر به خرج داد به خود آنها مربوط نمی شود بلکه این سناریو را برخی طرفهای داخلی و خارجی برای آن طراحی کرده اند.