احتمال لغوتحریم بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه روز اول مذاکرات ایران با ۱+۵ به نتیجه جدیدی منجر نشد، نوشت: ایران به تمایل خود برای توقف غنیسازی اورانیوم ۲۰ درصد اشاراتی کرده اما در ازای آن به دنبال پیام سیاسی از سوی جامعه بینالمللی است مبنی بر اینکه ایران حق غنیسازی دارد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران همچنین امیدوار است تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه صنعت نفت برداشته شود اما در نشست روز دوشنبه تهران چنین اطمینان خاطری کسب نکرد.

با این حال برخی تحلیلگران گفتند احتمال دارد اعضا ۱ + ۵ مایل باشند یکی از تحریم‌هایی را که برای ایران تهدیدکننده است، رفع کنند؛ یعنی تحریمی که شرکت‌های بیمه در اروپا را از تحت پوشش قرار دادن کشتی‌هایی که نفت ایران را به سراسر جهان حمل می‌کنند، منع می‌کند.

این تحریم به طور چشمگیری محموله‌های ارسالی نفت ایران به آسیا را کاهش می‌دهد. البته ماه گذشته انگلیس که مرکز صنعت بیمه کشتی‌هاست، در مقابل اجرایی کردن این تحریم مقاومت کرد.

کلیف کوپچان، تحلیلگر مسائل ایران در گروه اوراسیا در این باره گفت: این تحریم می‌تواند طبق برنامه اعمال شود و در صورتی که ایران به درخواست‌های ۱ + ۵ عمل کرد، ماه به ماه کاهش یابد.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: کارشناسان روسی شانس هر گونه پیشرفت در مذاکرات را رد کردند و گفتند سیاست داخلی ایران و آمریکا رسیدن به هر نوع توافق را برای هر دو طرف دشوار ساخته است.

ولادیمیر ساژین، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات آکادمی علوم روسیه در این باره گفت: ‌ باید درک کنیم برای باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا رسیدن به راه حل مثبت یا منفی امکان پذیر نیست چراکه در هر دو حالت مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

در بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز به نقل از مایکل مان، سخنگوی اشتون آمده: ایرانی‌ها به بسته پیشنهادات ما در بغداد پاسخ دادند اما برای انجام آنها، ‌ سوالات بسیار و نیز مواضع همیشگی خود را مطرح کردند.

وی افزود: تا زمانی که ایران تمایل خود برای پایبندی به توافقات بینالمللی را اعلام نکند، ۱+۵ پیشنهادی برای کاهش تحریمها ارائه نمیکند.