به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، پایگاه جزیره العرب با اشاره انتخاب سلمان بن عبدالعزیز به جانشینی نایف بن عبدالعزیز آورده است : انتخاب سلمان بن عبدالعزیز به جای نایف در شرایط حساس داخلی عربستان و تنش های موجود در خاورمیانه انجام شده است.

این پایگاه می افزاید: نایف به مدت ۳۷ سال رهبری حوزه امنیتی را برعهده داشت و دستگاه امنیتی قوی برای غلبه بر سازمان القاعده در داخل عربستان تاسیس کرد، سیاست بازداشت هزاران مظنون را در پیش گرفت و شبکه اطلاعاتی قوی ضد مخالفان ایجاد کرد.

این پایگاه به نقل از " نیل پاتریک " کارشناس امنیتی امور کشورهای حوزه خلیج فارس در دانشکده اقتصاد لندن آورده است: هر فردی که عهده دار پست وزارت کشور شود روش قبلی را ادامه خواهد داد.

این پایگاه می افزاید: شاهزاده " احمدبن عبدالعزیز " برادر " نایف بن عبدالعزیز " معاون کهنه کار وزیر کشور بود و به موضوعات امنیتی بهای زیادی می دهد.

در این گزارش آمده است: ولیعهد جدید باید با چالشهای داخلی و خارجی به ویژه پرونده امنیتی که دارای اهمیت زیادی است، تعامل قوی داشته باشد. همچنین القاعده که هم اکنون نیروهایش را در یمن متمرکز کرده است و بحران سوریه که از دلایل اصلی اختلافات تهران با ریاض است از موضوعاتی که ولیعهد جدید باید با آنها کنار آید. به علاوه از چالشهای دیگری که ولیعهد جدید با آن روبرو است افزایش موج بیکاری در عربستان است.

این پایگاه در ادامه به نقل از " اسعد الشملان " استاد علوم سیاسی دانشگاه ریاض آورده است: فکر نمی کنم تغییرات عمیقی رخ دهد چرا که در عربستان جانشین از پدر به پسر بزرگتر نمی رسد اما معمولا قدرت میان فرزندان عبدالعزیز بن سعود که در سال ۱۹۵۳ درگذشت، جابجا می شود.

این پایگاه می افزاید: هنوز بیست نفر از فرزندان عبدالعزیز در قید حیات هستند اما فقط تعداد محدودی از آنها برای رهبری بزرگترین کشور صادر کننده نفت می توانند رقابت کنند.