به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، روزنامه روسي "کامرسانت" در گزارشي مدعي شد: در مذاکرات ایران و گروه "۱+۵" در مسکو به طرف ایران پیشنهاد ميشود غنیسازی اورانیوم در سایت "نطنز" را حداقل چهار برابر کاهش دهد و در غیر این صورت آمریکا از انجام دور جدید مذاکرات خودداری و تحریمها علیه تهران را بیش از پیش سختتر خواهد كرد.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرد: برنامه سازش‌کارانه‌ای که به طرف ایران پیشنهاد می‌شود، شامل چند نکته کلیدی است که کاهش غنی‌سازی اورانیوم در سایت نطنز از ۲۰در صد تا ۳.۵ یا ۵ درصد و متوقف کردن غنی‌سازی در سایت " فردو " یا حتی تعطیلی این کارخانه از جمله آنها هستند. طرف مقابل در ازای این اقدامات موافقت می‌کند که ایران میله‌های سوخت هسته‌یی را برای راکتور تحقیقاتی تهران از اورانیوم غنی شده موجود و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی تولید کند.

به نوشته " کامرسانت "، بلافاصله پس از اجرای حداقل یکی از اقدامات این برنامه توسط ایران، لغو تحریم ها علیه این کشور آغاز خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی، با این حال، به نوشته این روزنامه روسی، وحدت نظر کامل در خصوص این برنامه در بین شرکت کنندگان در مذاکرات وجود ندارد.

آمریکا خواستار آن است که تمامی ذخایر اورانیوم غنی شده از ایران خارج شده و میله‌های سوخت هسته‌یی در کشور دیگری تولید شود. ایران با این امر موافقت نمی کند چون در این صورت راکتور تهران می تواند دست کم برای دو سال بدون سوخت بماند.

اين گزارش حاكي است، روسیه، چین و آلمان آماده اند با تولید میلههای سوخت هستهيی در ایران موافقت کنند ولی به شرطی که ایران دو اقدام اول برنامه پیشنهاد شده را اجرا کند. ایران همچنین خواستار آن است که حق اين كشور برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتم به طور کتبی به رسمیت شناخته شود. واشنگتن این درخواست را قبول نمی کند چون مخالف غنیسازی در ایران است.