به گزارش افکارنیوز ،اسماعیل میرانزاده در گفتگو با مهر در مورد آخرین مورد کشف حیوانات وحشی در منزل شخصی افزود: اوایل هفته جاری ما از طریق سامانه ارتباطات مردمی باخبر شدیم تعدادی جانور غیرقانونی در ویلایی شخصی در روستایی اطراف لواسانات نگهداری میشود بعد از بررسی موضوع و حصول اطمینان با مراجعه به حوزه قضایی مربوطه دستور قضایی و مجوز لازم اخذ شد و با ضابطین خودمان که ضابط دادگستری هستند محل مربوط را شناسایی کردیم.

به گفته وی، متأسفانه همان‌طور که اطلاع داده شده بود در این ویلا فردی به صورت غیرقانونی اقدام به نگهداری حدود ۵ قلاده میمون، یک بهله عقاب طلایی، هفت قطعه طوطی، ۶ قطعه طاووس و ۴ قطعه قو می‌کرد.

میران زاده اظهار داشت: این فرد به صورت غیرقانونی این پرندگان را نگهداری می‌کرد و مجوز لازم را نداشت به همین دلیل تمامی این حیوانات پس از ضبط با خودروی خصوصی سازمان حفاظت محیط زیست به پارک پردیسان منتقل شدند.

وی افزود: این فرد در توضیحاتی که از او خواسته شد، علت این کار را علاقه شدید به نگهداری حیوانات عنوان کرد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران با بیان اینکه براساس قانون نگهداری حیوانات خاص چه بومی و چه غیربومی بدون اخذ مجوز لازم ممنوع است تصریح کرد: برای مثال در ماده ۷ قانون شکار و صید آمده است: خرید، فروش، تکثیر و پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آنها که غیربومی بوده و از خارج به کشور وارد شده و یا از قبل در کشور تکثیر شده و پرورش یافته‌اند فقط با کسب پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت از محیط زیست مجاز می‌شود. همچنین ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون‌ تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر انقراض ثبت‌ شده‌اند، تنها با رعایت مقررات کنوانسیون‌ امکانپذیر است. براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند گونه‌هایی که برخلاف مقررات کنوانسیون مذکور، به کشور وارد شده‌اند را ضبط و در صورت لزوم با هزینه واردکننده به کشور مبدأ عودت دهد.

میران زاده با اشاره به دیگر قوانین موجود در این زمینه گفت: در بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید نیز آمده که هر کسی مرتکب اعمالی از قبیل حمل و عرضه و فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و یا اجزایی از آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست شود به جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال و یا حبس از یک ماه تا ۶ ماه محکوم می‌شود. همین طور در تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید اشاره شده که هر کسی مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید و فروش و حمل و نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به سه سال حبس و جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان مذکور برای نگهداری این قبیل حیوانات مجوزی صادر می‌کند اظهار داشت: هر گونه خرید و فروش بدون مجوز ممنوع است اما اگر مثلاً فردی بخواهد یک نوع طاووس خاص به کشور وارد کند سازمان براساس شرایط موجود مثلاً اجازه وارد کردن دو مدل طاووس یا دو مدل میمون با شرایط خاص مثل قرنطینه جواز لازم را می دهد.

میران زاده به تشدید طرح برخورد با خرید و فروش و نگهداری غیرمجاز حیوانات در استان تهران اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۱ یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برخورد با مراکز غیرمجاز خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی حیوانات را تشدید کرده است و برخورد با این‌گونه مراکز در سطح استان تهران در دستور کار ما قرار گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران تصریح کرد: مردم و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک یا افرادی که اقدام به این‌گونه رفتارها می‌کنند، اطلاعات خود را از خرید و فروش یا نگهداری غیرقانونی حیوانات را با شماره تماس ۷۷۳۵۹۵۶۴ و یا ۴-۷۷۳۵۵۷۸۱ اطلاع‌رسانی کنند یا از طریق سامانه ارتباطی ۷۳۵۲ اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اطلاع دهند و مطمئن باشند به محض اطلاع‌رسانی مردم و شهروندان به سرعت و بدون هیچ فوت وقتی با متخلفان برخورد می‌شود. ضمن اینکه امکانات و نیروهای یگان حفاظت از محیط زیست به گونه‌ای است که در هر زمانی از شبانه‌روز امکان برخورد و اعزام به محل وجود دارد.

میران‌زاده درباره وضعیت حیوانات ضبط شده و انتقال آنها به پارک پردیسان گفت: این حیوانات بعد از ضبط برای نگهداری موقت به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست منتقل می‌شوند. بعد از رسیدگی به پرونده آنها از نظر قضایی چنانچه قابلیت‌ رهاسازی و زندگی در طبیعت را داشته باشند و از طرفی اگر از گونه‌های بومی کشور باشد براساس نظر کارشناسان مربوطه در زیستگاه‌های طبیعی کشور رهاسازی می‌شوند. آن تعدادی هم که امکان زیست در طبیعت را نداشته باشند و یا غیربومی باشند به مراکز مجاز نگهداری در کشور تحویل داده می‌شوند.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همکاری و حضور شایسته مراجع قضایی و نیروی انتظامی از مردم درخواست کرد: برای حفاظت بهتر از محیط زیست هر کجا چنین مواردی را مشاهده کردند به سرعت به مأموران ما در یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران اطلاع دهند و با اطلاعرسانی بموقع خود نقش مهمی در حفاظت هر چه بهتر از محیط زیست داشته باشند.