به گزارش افکارنیوز، علاءالدين بروجردي در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به دور سوم مذاكرات ايران با گروه ۱+۵ در مسكو، گفت: ايران به دليل عدم ايفاي مسئوليت غربيها در تامين سوخت ۲۰ درصد راكتور تهران براي توليد دارو مجبور شد كه براي حفظ جان صدها هزار انسان، غنيسازي ۲۰ درصد را انجام دهد و نياز مقطعي خود را تامين نمايد.

وی افزود: سلامتی صدها هزار انسان با محصولات راکتور تهران گره خورده است که اگر ایران در آن مقطع سوخت ۲۰ درصد را تولید نمی‌کرد مطمئنا جان انسان‌های بسیاری به خطر می‌افتاد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: بر این اساس تیم مذاکره‌کننده می‌تواند در راستای احقاق ملت ایران و برداشتن تحریم‌ها در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصد مذاکرات لازم را انجام دهد، البته با توجه به اینکه جمهوری اسلامی به لحاظ توانمندی هسته‌یی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد مطمئنا دیر یا زود چنین واقعیتی را خواهند پذیرفت.

بروجردی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی‌ها اعتقادی به توقف کامل غنی‌سازی ایران ندارند، گفت: آمریکایی‌ها حتی اعلام کردند که اصل غنی‌سازی ایران را قبول دارند و تنها با غنی‌سازی ۲۰ درصد مشکل دارند که البته ایران به دلیل ضرورت مقطعی، اورانیوم ۲۰ درصد را تولید کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که غربی‌ها برای رفع نگرانی‌شان از دستیابی ایران به اورانیوم ۲۰ درصد باید بهایی بپردازند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین پیش‌بینی کرد که طرف‌های مذاکره‌کننده در نهایت به توافق می‌رسند ولی نمی‌توان زمان آن را دقیقا مشخص کرد که در این دوره از مذاکرات خواهد بود و یا بعد از آن رخ می‌دهد.

بروجردی در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس، دولت و کلیت نظام جمهوری اسلامی، اصل غنی‌سازی را به عنوان یک حق ملی و تغییرناپذیر قبول دارند، گفت: البته ایران با عضویت در عهدنامه ان‌. ‌پی‌. تی به لحاظ بین‌المللی برای عدم دستیابی به تسلیحات هسته‌یی متعهد شده است و چنین محدودیتی را پذیرفته است.

وی افزود: طبق ماده ۴ عهدنامه ان‌. پی‌. تی، کشورهایی که چنین محدودیتی را می‌پذیرند در مقابل از حق در اختیار داشتن دانش صلح‌آمیز هسته‌یی برخوردار هستند و به دنبال آن، کشورهای عضو برخوردار از این دانش نیز موظفند که چنین دانشی را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند بنابراین ایران در چنین عرصه‌ای طلبکار و غربی‌ها بدهکار و متخلف هستند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که گروه ۱ + ۵ به دلیل صدور قطعنامه‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی و اعمال تحریم‌های فراقطعنامه‌ای، باید در دور سوم مذاکرات این تحریم‌ها و قطعنامه‌ها را بردارد چرا که آنها غیرقانونی و بر خلاف موازین بین‌المللی است.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي و آمريكاييها با استفاده از قدرتي كه شوراي امنيت به اين كشورها داده، قطعنامههاي غيرقانوني و تحريمهاي فراقطعنامهاي را عليه ايران اعمال كردهاند كه حتي برخي از كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت همچون روسيه و چين با اين اقدامات مخالفند و معتقدند كه بايد تغييري در اين رويه حاصل شود.