به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، مراسم تجلیل از پیشنگاران عرصه مطبوعات یک ماه گذشته در حالی با حضور وزیر ارشاد برگزار شد که حسینی درآن مراسم از مهدی غضنفری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کرده بود تا با سخنانی در مورد کاهش قیمت کاغذ به شادی اصحاب رسانه بیفزاید.

غضنفری در آن مراسم وعده از راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کاغذ و کتاب در کشور داد، اما از آن روز یک‌ماه می‌گذرد و در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

‫غضنفری همچنین در همان جلسه یک ماه قبل رشد روزافزون رسانه‌های دیجیتال را از دلایل مهم کاهش تولید کاغذ در جهان دانسته و گفته بود: در سال جاری تولید کاغذ در کشور نسبت به سال گذشته که حدود ۱۱۴هزار تن بود افزایش خواهد یافت و همچنین دو کارخانه تولید کاغذ در کشور راه‌اندازی می‌شود..

این وعده‌ها در حالی در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مطرح می‌شود که از ابتدای انقلاب و یا شاید قبل از انقلاب کاغذ روزنامه‌های ایران از خارج کشور تامین می‌شد. این کار تا زمانی ادامه پیدا کرد که کارخانه تولید کاغذ در مازنداران راه‌اندازی شد، اما بدلیل عدم کیفیت مناسب هیچ یک از مطبوعات داخلی حاضر به استفاده از این کاغذ نشدند و مجددا کاغذ مصرفی خود را از خارج کشور تامین کردند.

خرید کاغذ با کیفیت روزنامه از خارج کشور تا همین لحظه ادامه دارد، اما آنچه که دارای اهمیت است، از یک سو وعده‌های غضنفری و مدیران قبل از وی و از سوی دیگر شرایط مختلف کنونی جامعه است که بر روی مطبوعات تاثیرگذاشته است. ما در سال تولید ملی و حمایت از کاروسرمایه ایرانی که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده قرار داریم، و برای اینکه این شعار محقق شود یکی از بخش‌های مهم کشور که در تحقق این شعار و فرهنگ سازی آن نقش بسزایی دارد، رسانه‌ها و مخصوصا رسانه‌های مکتوب است. روزنامه‌ها و مجلات نیز نقش مهم و پررنگی در این ماموریت دارند، اما متاسفانه مطبوعات و روزنامه‌ها در حالی به تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی می‌پردازند که کاغذ خود آن روزنامه از خارج کشور تامین می‌شود و مردم با در دست داشتن یک جنس خارجی به خرید اجناس داخلی تشویق می‌شوند.

مسئولان دولتی به جای اینکه وعده‌های رنگارنگ در مراسم جشن و غیره در بین اصحاب رسانه بدهند باید به دنبال تحقق و عملیاتی شدن آن وعده‌ها باشند، تا مردم ما با در دست داشتن روزنامه‌ای که از کاغذ ایرانی چاپ شده اخبار و مطالب حمایت از کار و سرمایه ایرانی را بخوانند.

براین اساس با افزایش قیمت ارز در این چندماهه اخیر و افزایش چشمگیر قیمت کاغذ و از سوی دیگر افزایش نیافتن یارانه مطبوعات از سوی دولت مشکلات اساسی برای مطبوعات کشور بوجود آمده است.

جدایی از مشکلاتی که گفته شد، اخذمالیات از آگهی مطبوعات از سوی سازمان مالیاتی و کاهش استقبال مردم از خرید روزنامه‌ها، همگی دست به دست هم داده تا مطبوعات کشور را که مهمترین و بیشترین مسئولیت فرهنگی کشوری که در آن فرهنگ از اهمیت زیادی برخوردار است به خطر بیفتد.

زنگ خطر روزنامه‌ها به صدا درآمده است

مدیرمسئول روزنامه تفاهم در این باره می‌گوید: تیراژ روزنامه در کشور به چند فاکتور بستگی دارد، که روزنامه‌خوان‌های یک جامعه از مهمترین این فاکتورها است، زیرا هرچه جو حاکم برجامعه پرنشاط‌تر و با تلاش‌تر باشد به افزایش تیراژ مطبوعات تاثیر خواهد گذاشت.

یحیایی اظهار می‌کند: تولید خبر و محتوا نیز از دیگر دلایل افزایش تیراژ روزنامه‌ است که هر روزنامه‌ای بتواند این کاررا بخوبی انجام دهد در افزایش تیراژ روزنامه موثر است.

وی با بیان اینکه زنگ خطر روزنامه‌ها به صدا درآمده است می افزاید: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات مطبوعات در کشور افزایش قیمت کاغذ و عدم افزایش یارانه مطبوعات است که اگر به همین شکل پیش‌برویم مشکلات عمده‌ای در جامعه رسانه‌ای کشور بوجود خواهد آمد.

گرانی کاغذ به فرهنگ کشور لطمه می‌زند

همچنین مدیرعامل سابق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می‌گوید: یکی از مسائل جدی که شاید از اول انقلاب مطرح بود، این بود که با توجه به اینکه ایران و انقلاب آن یک انقلاب فرهنگی است، و رشد مطبوعات در آن کاملا محسوس بوده است، انتظار این است که کاغذ مطبوعات کشور از وابستگی به کشورهای خارجی رهایی پیدا کند.

سیدجلال فیاضی اظهار‌می‌دارد: به همین دلیل موضوع کاغذ و چوب مازندران مطرح شد و چند سال پیش کارخانجات کاغذ و چوب مازندران تاسیس شد، ولی متاسفانه نیت کارخانجات کاغذ بگونه‌ای بود که مطبوعات از آن استفاده نکردند و متاسفانه همچنان وابستگی روزنامه‌های ایران به کشورهای خارجی ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است که با تغییرات نرخ ارز قیمت کاغذ هم افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر باید همچنان مطبوعات از کاغذ خارجی استفاده کنند. لذا گرانی کاغذ می‌تواند به فرهنگ کشور لطمه بزند.

فیاضی می‌گوید: درست است که فضای مجازی تا اندازه‌ای رشد کرده ولی به هرحال همچنان مردم در زمینه مسائل فرهنگی به فرهنگ مکتوب، کتاب و روزنامه و نشریه وابسته هستند. بنابراین وزارت ارشاد اولا باید تدبیری بیندیشد که حداقل ارز رسمی که اعلام شده است، برای واردات کاغذ اختصاص پیدا کند و در عین حال دولت یارانه‌ای ندهد و به هرحال دلال بازی قیمت ارز بر روی قیمت کاغذ تاثیر نگذارد.

مدیرعامل سابق ایرنا اضافه می‌کند: اما آنچه که مهم است، آن است که به طور جدی می‌توان با بازسازی کارخانه چوب و کاغذ مازندران مقداری ثبات در بازار کاغذ ایجاد کرد، همچنین باید برای ایجاد کارخانه صنایع کاغذ مناسب برای مطبوعات در ایران اقدام شود.

برهمین اساس مسئولان و سردبیران مطبوعات ایران در حال حاضر علاوه بر افزایش قیمت کاغذ نگران کاهش تیراژ روزنامههای خود و سپس متضرر شدن روزنامهشان هستند.این جاست که مسئولان دولتی و مخصوصا وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی این وزارت خانه برای حل این مشکلات اقدامات سریع و جدی داشته باشند تا بیش از این مشکلات رسانهها افزایش پیدا نکند.