به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس در آسیای مرکزی، یک موسسه نظرسنجی بانام "بنیاد اقتصاد نو بریتانیا" با محوریت میزان امید به زندگی و زیبایی محیط زیست از میان ۱۵۱ کشور جهان، در گزارشی مردمان تاجیکستان و قرقیزستان را شادترین مردم جهان عنوان کرد.

این گزارش می‌افزاید: محیط زیست زیبا و عدم اقدامات تخریبی در آن، از مهمترین عواملی است که مردم این ۲ کشور، زندگی شادی دارند.

بنابراین گزارش، کشور قزاقستان در ردیف ۱۱۹ جهان قرار دارد که پایین ترین سطح میزان شادی مردم در میان مردم منطقه است.

در ترکمنستان نیز علیرغم وجود استانداردهای زندگی که سطح بالاتری نسبت به دیگر کشورهای آسیای مرکزی دارد، میزان شادی مردم به اندازه مطلوبی نیست.

در همین حال " جمال غفور اف " کارشناس مسائل اجتماعی تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در دوشنبه، اظهار داشت: شاید بتوان به جای کلمه شادترین، کلمه قانع ترین را و آن هم برای مردمان آسیای مرکزی به طور کلی، بکار برد زیرا نفوذ فرهنگ تصوف در ماورالنهر و حوزه‌های علمی و اسلامی بخارای شرقی، مردمانی را پرورش داده است که قانع هستند و به آن چه دارند قناعت می‌ورزند.

اینان سود مادی و معنوی قناعت را در زندگی خودشان در طول قرن‌ها تجربه کرده‌اند بطوریکه در میان مردم، هیچگاه در گذشته بحث‌هایی که جنبه مادی اش بیشتر باشد، وجود نداشته است. حتی مردم در مورد خود مفهوم قناعت ضرب المثل‌ها و ابیات زیادی از عرفا را از حفظ هستند.

این اشعار در افواه مردم بسیار زیاد است این فرهنگ قناعت در ذات خودش بخصوص برای مدیریت مردم فرهنگ بسیار خوبی است. یعنی اینان در برابر حکومت‌ها ادعای بسیار زیادی ندارند.

این فرهنگ است که وجود سختی ها و فشارهای اقتصادی مردم قانع هستند. تنها پس از استقلال در قرقیزستان دیدیم که حرکات علیه حکومت‌ها اتفاق افتاد که بعنوان دلیل آن می‌توان به نفوذ ارزش‌های دموکراسی غربی در این کشور اشاره کرد.

در مجموع در بین مردمان کشورهای آسیای مرکزی به خصوص مردم تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان که دارای فرهنگ اسلامی تصوف قوی هستند حداقل تا زمانی که نسل فعلی حضور دارند حکومت ها این شانس را دارند که در شرایط نامناسب اقتصادی با مشکلی مواجه نشوند ولی نسل بعدی که هسته اصلی این جوامع هستند به احتمال زیاد این فرهنگ قناعت را به این شدت نخواهد داشت.

در این زمینه فضای مجازی، فضای ارتباطات و رفت وآمدها و افزایش نفوذ گروههای مختلف ( میانه رو و افراطی) تأثیر خواهد داشت و فضای معنوی تصوف آسیای مرکزی تغییر خواهد کرد و فرهنگ قناعت جای خود را از دست خواهد داد و خلاصه شرایط دگرگون خواهد شد.