به گزارش افکارنیوز، بررسي ها نشان مي دهد که ماساژ بر افزايش جريان خون در مفاصل، درمان کشيدگي، خشکي و گرفتگي عضلات تاثير بسزايي دارد. همچنين ماساژ بدن به صورت مداوم سيستم ايمني بدن را تقويت کرده، باعث توليد گلبول سفيد مي شود. ماساژ باعث آرامش فرد و افزايش انرژي ذهني او مي شود. همچنين باعث مي شود تا شما در کار خود فعال تر و موثرتر عمل کنيد.

طی تحقیق صورت گرفته مشخص شد: ماساژ کوتاه مدت در محل کار اضطراب را کاهش داده و بازده کاری را افزایش می دهد. بعد از ۱۵ دقیقه ماساژ، کارکنان هوشیارتر بوده و می توانند مسائل ریاضی را سریع تر و با دقت بیشتری حل و فصل کنند.

خوشبختانه ماساژور ما همیشه همراهمان است! دستان ما بهترین ماساژورها هستند، اکثر ما ماساژدهی را انجام می دهیم، بدون این که آگاهانه از آن استفاده کنیم.

گاهی پیشانی خود را به خاطر سردرد مالش می دهیم یا در حمام با لیف خود را ماساژ می دهیم و یا پاها را بعد از پیاده روی طولانی می مالیم. تمام این ها روش های ساده و طبیعی خود ماساژدهی هستند.

- هر روز صبح و بعد از ظهر خود را ماساژ دهید. از مشت هایتان استفاده کنید و آنها را به آرامی به بدن خود بکوبید. از پاها و بازوها شروع کنید و از قسمت فوقانی دست و پا رو به پایین حرکت کنید، سپس از بالا روبه پایین با مشت های آرام ادامه دهید. مشت و مال بدن باعثقوی تر شدن بدن می شود و خون را به جریان انداخته، حس گرهای عصبی را آرام می کند.


- بعد از هر غذا شکم خود را بمالید. بیشتر ما این کار را به خصوص بعد از یک غذای مفصل به طور غریزی انجام می دهیم، یک یا هر دو کف دست را به روی شکم گذاشته و در جهت عقربه ساعت مالش دهید. این دقیقاً همان جهتی است که غذا به طور طبیعی در روده حرکت می کند. انجام این ماساژ چرخشی می تواند به هضم غذا کمک کند.

- قبل و بعد از ورزش خود را ماساژ هید. ماساژ بدن قبل از ورزش های کششی یا استقامتی جریان خون را به سمت مفاصل هدایت می کند و ماساژ بعد از ورزش به دفع سموم بدن و بهبود ماهیچه ها کمک می کند. قبل از ورزش با مشت بدن را مالش دهید تا گردش خون به سمت پاها و بازوها هدایت شود. بعد از ورزش مفاصل را با کف دست یا با مشت آرام در جهت قلب ماساژ دهید.

- دست هایتان را هر روز با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید. انگشتان دست را درهم قلاب کنید و پاشنه دست ها را دایره وار به هم بمالید. سپس همان طور که دست هایتان در هم قلاب است، با یک شست، زیر شست دیگر را دایره وار ماساژ داده و به سمت مرکز دست بروید. این حرکت را با دست دیگر ادامه دهید. بعد انگشت ها را رها کرده و با شست و انگشت اشاره یک دست، کف دست، مچ و انگشتان دست دیگر را ماساژ دهید.

- هر وقت در پاها احساس خشکی و گرفتگی کردید، از توپ تنیس استفاده کنید. اگر پاهایتان خشک، سخت و دردناک شده است، یک دست خود را به دیوار گرفته و پای مخالف را بر روی توپ تنیس قرار دهید، به تدریج وزن بیشتری را بر روی پای خود بیندازید و اجازه دهید توپ به گودی پایتان فشار وارد کند، به آرامی پای خود را حرکت دهید تا توپ پاشنه، گودی و انگشتان پایتان را مالش دهد. هم چنین می توانید به پشت بر روی توپ دراز بکشید و اجازه دهید توپ بین دو کتفتان را که یکی از نقاط دور از دسترس هستند، ماساژ دهد تا پشتتان آرام شود.

- بعد از استفاده از کفش های پاشنه دار حتماً بر روی زمین نشسته و به ماهیچه های ساق پایتان استراحت دهید. زانوها را خم کرده و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید. یک مچ را گرفته و شست دست را بر روی تاندون یک پا به مدت ۵ دقیقه فشار دهید. بعد ۲ سانتی متر بالای ماهیچه پایتان رفته و دوباره این کار را تکرار کنید. این عمل را آنقدر ادامه دهید تا به زانو برسید، بر روی پای دیگر هم این عمل را تکرار کنید.

- از دستانتان برای ماساژ گردن استفاده کنید. هنگام کار با رایانه هر یک ساعت استراحتی به خود بدهید و انگشتان دستتان را پشت گردن برده و با پاشنه دست بر روی قسمت های مختلف گردن فشار ملایمی وارد کنید و در این حال به آرامی پاشنه دست را بر روی گردن به حالت دورانی حرکت دهید. سپس انگشتان دست راست را بر روی ماهیچه های سمت چپ گردن در زیر جمجمه گذاشته و فشار دهید. سر را به چپ خم کنید و رو به پایین مالش دهید تا به شانه ها برسید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید. سپس طرف دیگر گردن را به همین ترتیب مالش دهید. در پایان سر را بر روی قسمت بالایی صندلی قرار دهید و به مدت ۲۰ ثانیه به گردنتان فشار وارد کنید. با این کار ماهیچه های جلو گردن هم که در طول کار دچار گرفتگی شده اند، آرام می شوند.
منبع: نشريه اطلاعات هفتگي- ش ۳۴۰۳.