اشتون: گفت‌وگوی کارشناسی۱۳تیر دراستانبول

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری چندین دور مذاکره با هیات ایرانی لحظاتی پیش در کنفرانس خبری حاضر شد و و در بیانیهای اظهار داشت: ما همچنان همان پیشنهاداتی که در بغداد مطرح شده بود و شامل توقف غنیسازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد، تعطیلی تاسیسات فردو و انتقال اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد به خارج از ایران بود، را تکرار کردیم.

اشتون در ادامه افزود: ما آماده به اینجا آمدیم تا پیشرفت حاصل کنیم، تا در مقابل اعمال قابل توجه ایران پاسخگو باشیم. در مقابل پاسخ ایران به توافق در بغداد، ما یک جواب جامعی ارائه کردیم تا به نگرانی های ایران پاسخ داده باشیم، مواضع خود را به صورت جزئی و تبادل نظرهای صادقانه ابراز کردیم و بعد از ۵ جلسه جامع، شروع به صحبت کردن درباره موضوعات حساس کردیم اما فاصله زیادی درباره مسائل حساس بین طرفین وجود دارد.

وی افزود: توافق کردیم که در سطح فنی در ۳ جولای یک گفت‌وگوی کارشناسی در استانبول داشته باشیم تا درباره پیشنهاد گروه ۱ + ۵ صحبت شود و همچنین در خصوص تفاهم ۱ + ۵ نسبت به پاسخ ایران بحث‌هایی صورت گیرد.

اشتون تصریح کرد که همچنین در سطح معاونان، بین اشمیت و باقری تماس‌هایی صورت گیرد و من نیز درباره شانس برگزاری مذاکرات احتمالی در آینده در سطح سیاسی با دکتر جلیلی صحبت خواهم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: انتخاب هم اکنون با ایران است، ما از ایران انتظار داریم که تصمیم بگیرد که آیا تمایل دارد این مذاکرات به صورت دیپلماتیک حل شود و همچنین انتظار داریم ایران گام های اعتماد سازی را بردارد و به نگرانی های جامعه بین الملل پاسخ بدهد.