به گزارش افکارنیوز، تهران امروز نوشت : اولين ديدار اوباما و پوتين پس از انتخاب پوتين به عنوان رئيسجمهور جديد روسيه در حالي به پايان رسيد كه با وجود بيانيه مشترك دوكشور درباره ايران و سوريه، خبرگزاريها از اختلافنظر شديد دو كشور بر سر سوريه خبر ميدهند.

به گزارش گاردین، اگر چه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، خواهان پایان فوری خشونت‌ها در سوریه شدند اما اوباما با وجود تلاش فراوان نتوانست پوتین را به همراهی بی‌چون و چرای مسکو با واشنگتن بر سر پرونده سوریه متقاعد کند.

گاردین در گزارش خود از جی ۲۰ آورده است که اوباما در دیدار خود با پوتین تلاش زیادی کرد تا وی را به تغییر رژیم در سوریه و سرنگونی اسد متقاعد کند که با مخالفت شدید پوتین مواجه شد و پوتین تنها به استفاده از راه حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرده است. در گزارش گاردین از دیدار اوباما و پوتین آمده است که هر دو رئیس‌جمهور در لحظاتی که خبرنگاران در اتاق حاضر بودند حاضر به خندیدن و ارتباط چشمی با یکدیگر نشدند.

در ادامه گزارش گاردین آمده است که اوباما و پوتین نامی از اسد و همچنین درخواست قبلی آمریکا مبنی بر سرنگونی اسد نبردند.

ولادیمیر پوتین به دمشق می‌رود

در کنار این دیدار منابع آگاه در مسکو می‌گویند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار است در آینده‌ای نزدیک به سوریه سفر کند. این خبر در حالی توسط برخی رسانه‌های سوری اعلام می‌شود که رئیس‌جمهور روسیه طی روزهای آینده سفری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اردن خواهد داشت. به گزارش العالم گفته می‌شود وزیر دفاع سوریه پنج‌شنبه گذشته در سفری بدون حاشیه که رسانه‌ای هم نشد وارد مسکو شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار بر تبادلات نظامی میان دو کشور بخصوص خرید تجهیزات دفاعی بیشتر از جمله جنگنده‌های پیشرفته و به‌روز شده میگ ۲۹ توسط سوریه به رایزنی پرداخت که گفته می‌شود روس‌ها با فروش این جنگنده‌ها که توان دفاع هوایی سوریه را به چند برابر افزایش خواهد داد موافقت کرده‌اند. برخی از منابع البته می‌گویند در سفر ژنرال داوود راجحه به مسکو وی با پوتین نیز دیدار و از وی برای سفر به دمشق دعوت به عمل آورده که مورد موافقت رئیس‌جمهور روسیه قرار گرفته است.

در صورت صحت این اخبار که تاکنون منابع رسمی حاضر به تایید آن نشده‌اند، موقعیت منطقه‌ای حکومت سوریه به شدت تقویت خواهد شد و این در حالی است که تلاش‌های رسانه‌ای متعددی برای منزوی نشان دادن دولت سوریه در جریان است. پیش از این نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با سفر به دمشق و دیدار با مقامات سوری، نشان داده بود که روسیه همچنان حمایت‌های همه‌جانبه خود از متحد منطقه‌ای خود را ادامه خواهد داد، مسئله‌ای که تلاش‌های بسیاری توسط برخی طرف‌های بین‌المللی بخصوص آمریکا و اعراب برای خودداری از آن صورت گرفت اما راه به جایی نبرد.



در خواست دبیرکل اتحادیه عرب

و در آخر اينكه دبيركل اتحاديه عرب خواهان استقرار نيروهاي حافظ صلح در سوريه و توقف درگيريها در اين كشور شد. به گزارش الشرق الاوسط، نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب كه به قبرس سفر كرده، عنوان داشت: ما خواهان استقرار نيروهاي حافظ صلح در سوريه براي تضمين آتش بس در اين كشور و پايان خشونتها هستيم. وي افزود: بايد اختيارات داده شده به هيات ناظران سازمان ملل در سوريه اصلاح شود چرا كه اين هيات نميتواند باعث توقف درگيريهاي مسلحانه در اين كشور شود. العربي همچنين تاكيد كرد: ماموريت نيروهاي حافظ صلح بايد تحقق صلح در سوريه و عدم وقوع درگيري در اين كشور را تضمين كند. از روسيه و آمريكا نيز ميخواهيم تا با دستيابي به يك نقطه مشترك براي توقف خشونتها در سوريه همكاري كنند.