براساس این گزارش پیشبینی قیمت متوسط طلا برای سال ۲۰۱۰ رقم ۱۲۰۳ دلار بوده است.

بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی مورگان استنلی که سال ۲۰۰۸ به هنگام ورشکستگی بانک «لمان برادرز» و آغاز بحران مالی در آمریکا دچار زیان فراوانی شده بود، از بانک‌های تامین‌کننده سرمایه در آمریکا است.

از جمله دلایل افزایش قیمت متوسط طلا در پیش‌بینی این بانک تاثیرپذیری افزایشی تقاضای خرید سرمایه‌گذاران به هنگام اجرای قانون «تسهیل مقداری»(QE۲) است.

پیش‌بینی افزایش نرخ تورم در آمریکا در پی اجرای این قانون با تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار و افزایش نقدینگی مهم‌ترین عامل برای افزایش تقاضا برای طلا عنوان شده است.

در این گزارش حفظ قدرت دارایی‌ها در برابر طغیان مجدد بحران بدهی کشورهای اروپایی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا عامل بعدی این پیش‌بینی ذکر شده و همچنین تزریق ۷۵۰ میلیارد یورویی بانک مرکزی اروپا به اقتصاد کشورهای بدهکار از طریق خرید اوراق قرضه دلیل دیگر این پیش‌بینی است.

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی و تداوم تنش در شبه جزیره کره از جمله دیگر مواردی است که از نظر مورگان استنلی به افزایش قیمت طلا در سال آینده دامن خواهد زد. تاکنون پیش‌بینی‌های مختلفی درباره افزایش قیمت طلا برای سال ۲۰۱۰ اعلام شده بود که اغلب از افزایش قیمت حکایت داشته است.

رسیدن قیمت لحظهای طلا به ۱۵۰۰ دلار تا پایان سال جاری میلادی بارها پیشبینی شده است. با این حال اعلام پیشبینی قیمت طلا از سوی مرجع معتبری چون بانک مورگان استنلی با افزایش ۱۱۲ دلاری پیش بینی قیمت نسبت به سال ۲۰۱۰ نشان از پتانسیل زیاد افزایش قیمت برای طلا در سال ۲۰۱۱ دارد.