آنچه کمیته امداد انجام می دهد در جهت سلامت و توانمندسازی خانواده هااست

افکارنیوز:آقای حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور ضمن تقدیر از اقدام ریاست جمهور آقای محمود احمدی نژاد در برگزاری این همایش طی سخنانی به تبیین عزت ملی پرداخت و گفت عزت ملی یعنی اینکه یک ملت در خودش احساس ضعف نکند ، جامعه ای پویا و فعال داشته باشد و در هر نقطه ای از جهان که باشد با یک سرافرازی و استحکام فعالیت کند. وی افزود این رفتار اقتدار آمیز باید از ویژگی هایی نظیر داشتن بنیه علمی و عمل صالح ، مقبولیت اجتماعی ، دوری از ذلت و فرومایگی و رفتاری معتدل و عادلانه و برگفته از اعتقادات قلبی نشات گرفته باشد .

آقای انواری گفت: عزت و کرامت ودیعه ای الهی است که آن را نمی توان با چیزی معامله کرد. انسان اجتماعی خلق شده است و روحیه تعاون، محبت و ایثار در فطرت انسانها نهاده شده است. وی افزود آنچه که امروز جامعه جهانی به آن مبتلا شده است مخدوش شدن فطرت پاک انسانی است.

سرپرست کمیته امداد گفت: یکی از اجزای ثروت های ملتها سرمایه اجتماعی که همان روابط و پیوندهای میان مردم است و این یک منبع با ارزش است. وی عناصر کلیدی سرمایه اجتماعی را اعتماد عمومی، مشاکت اجتماعی، انسجام و همبستگی های اجتماعی، مسئولیت پذیری، احسان نمودن، احساس مسئولیت نسبت به دیگران، کمک به محرومین و توسعه فرهنگ احسان وانفاق برشمرد و تصریح کرد ایران عزیز از این ثروت بی نهایت برخوردار است واگر امروز انقلاب اسلامی ما در مقابل تمام تهدیدات با عزت و اقتدار در حرکت است نتیجه همین پیوندهای محکم میان مردم است.

آقای انواری تهدیدات این سرمایه را انزوای اجتماعی، تفرقه، عدم رضایتمندی وقفدان نشاط عنوان کرد و افزود: بدون توجه به سرمایه اجتماعی پایداری، نظم و پیشرفت اجتماعی غیر ممکن است.

ایشان رسالت تمام انبیاء الهی را سعادت و خوشبختی انسانها دانست و گفت: خداوند انسانهای نیکوکار را دوست دارد، این یک تکلیف اجتماعی است و سبب آسایش روحی و روانی و نشاط در انسان می شود.

آقای انواری افزود: کمیته امداد در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی تشکیل شد و اولین قدم امام خمینی(ره) برای کاهش آلام مردم بود و این نشان دهنده توجه ویژه امام راحل به محرومین است.

وی در تبیین برنامه های کمیته امداد گفت: آنچه کمیته امداد انجام می دهد در جهت سلامت و توانمندسازی خانواده هااست. ما تلاش می کنیم برای خانواده هایی که بر اثر حوادثمختلف از سلامت و تعادل خارج شده اند، فضایی ایجاد نماییم که سلامت را به این خانواده ها بازگردانیم. و در این مسیر در بخش های معیشت، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل، مددکاری و مشاوره و ایجاد اشتغال آنها را یاری و کمک می نماییم. وی خاطر نشان کرد ما ادعا نداریم که می توانیم تمام مشکلات نیازمندان را حل می کنیم اما تلاش همه ما این است که تعادل و ثبات را به خانواده های نیازمند بازگردانیم.

سرپرست کمیته امداد این نهاد را نهادی مردمی عنوان کرد و گفت: یکی از کارهای مهم ما ترویج فرهنگ و سنتهای حسنه اسلامی است. وی با قدردانی از کمک های خیرین و نیکوکاران ایرانی خارج از کشور خواستار گسترش این تعاملات شد.

شایان ذکر است در این نشست تعدادی از ایرانیان خارج از کشور حاضر در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.