به گزارش افکار به نقل از خبرآنلاین، کودکانی که در آپارتمانها زندگی میکنند ۴۵ درصد بیشتر از کودکانی که در خانههای ویلایی زندگی میکنند در معرض دود سیگار قرار میگیرند.

محققان دانشگاه هاروارد و روچستر اعلام کردند که دود سیگار می‌تواند از بین دیوارها و حتی سیستم‌های تهویه هوای مشترک بین خانه‌ها عبور کند و باعثآسیب رساندن به کودکان شود.
در این مطالعات نمونه‌های خونی بیش از ۵ هزار کودک در سراسر آمریکا بررسی شد تا میزان کوتینین موجود در آن‌ها مشخص شود. کوتینین از نیکوتین مشتق می‌شود و یکی از نشانه‌های مصرف محصولات تنباکویی است.

این مطالعات نشان داد که باید از کشیدن سیگار در آپارتمان‌ها به شدت حذر کرد، چرا که اثرات سوء دود حاصل از آن بسیار روی کودکان ساکن بیش‌تر است.

محققان متوجه شدند نزدیک به ۷۳ درصد از کودکانی که در این تحقیقات شرکت داشتند در معرض دود سیگار قرار گرفته‌اند.

در مجموع محققان متوجه شدند نزدیک به ۸۴.۵ درصد از کودکانی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند دارای مقادیری از کوتینین در خون خود هستند که نشان دهنده قرار گرفتن آن‌ها در معرض دود سیگار است. این در حالی است که این آمار در بین کودکانی که در خانه‌های ویلایی اما به هم چسبیده با خانه‌های دیگر زندگی می‌کردند ۷۹.۶ درصد و در کودکانی که در خانه‌های کاملا مجزا با خانه‌های دیگر زندگی می‌کردند ۷۰.۳ درصد بود.

دکتر جاناتان وینیکاف استاد سلامت کودکان از مدرسه پزشکی هاروارد در این باره گفت: اگر همسایگان دیوار به دیوار شما سیگار بکشند باز هم شما در معرض دود سیگار خواهید بود. در آپارتمان‌ها این اثر بیش‌تر است چرا که دود سیگار به سراسر آپارتمان سرایت خواهد کرد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که حتی اگر شما سیگار نمی‌کشید باز هم فرزند شما ممکن است به دلیل استنشاق دود سیگار همسایگان شما دچار بیماری‌های تنفسی یا شرایط دیگر شود. برخی والدین هنگامی که متوجه می‌شوند فرزند آن‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار دچار بیماری شده است متعجب می‌شوند، این در حالی است آن‌ها معتقدند هرگز در برابر فرزندانشان سیگار نکشیده‌اند.

تحقیقات قبلی هم نشان داده بود قرار گرفتن در معرض دود سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌ها و مرگ و میر در بین کودکان است، حتی اگر میزان دود بسیار کم باشد.
بیبیسی، ۱۳ دسامبر