به گزارش افکارنیوز،دبیر ستاد هدفمندی یارانهها در گفتوگو با دنیای اقتصاد:

به دنبال انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر حذف ۵/۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران از دریافت یارانه نقدی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که «هیچ تصمیم و برنامه‌ای برای حذف میزان یارانه کنونی دریافتی خانوارها ندارد.»

محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز در گفت‌وگویی در واکنش به خبر حذف ۵/۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران، ضمن تکذیب این خبر اظهار کرد: پیش از این ۷۴ میلیون نفر در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی دریافت می کردند که در مقطع کنونی ۴ میلیون نفر از دریافت ۲۸ هزار تومان که به عنوان «یارانه نان» تلقی شده، محروم شده‌اند و این امر به معنای حذف میزان یارانه کنونی این افراد نیست. به گفته او ستادهدفمندی یارانه‌ها تاکنون هیچ تصمیمی برای حذف میزان یارانه کنونی دریافتی خانوارها نگرفته است و چنین برنامه‌ای هم ندارد. فرزین در جمع خبرنگاران هم گفت: امسال طبق برنامه هیچ فردی از دریافت یارانه فاز اول حذف نمی‌شود.

فرزین همچنین درباره ملاک تشخیص ۴ میلیون نفری که از دریافت یارانه نان محروم شده‌اند و احتمالا یارانه نقدی فاز دوم را نیز دریافت نخواهند کرد، گفت: به دلیل آنکه اعلام معیارهای تشخیصی برای حذف افراد مرفه به «تغییر رفتارها» متناسب با آن ملاک‌ها منجر خواهد شد، از اعلام آن ملاک‌ها خودداری می‌کنیم. ضمن اینکه ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر مندرج در یکی از خبرگزاری‌ها با عنوان «فیش حقوقی ملاک پرداخت یارانه قرار می‌گیرد» را تکذیب کرد.

فرزین البته پاییز سال گذشته زمانی که درباره لزوم حذف یارانه اقشار مرفه سخن می‌گفت، مشکل اصلی حذف یارانه پردرآمدها را وجود «یک نظام شناسایی دقیق» عنوان کرده و گفته بود: «برای این منظوراز پایگاه‌های اطلاعاتی خودرو، مسکن و حقوق و مزایا استفاده خواهد شد.»

ماجرای حذف ۵/۴ میلیون نفر از کجا آمد؟

روزنامه دنیای اقتصاد هفته گذشته شمار محروم شدگان از دریافت یارانه ۲۸ هزار تومانی را با استناد به آمار قبلی ارائه شده از سوی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ۴ میلیون نفر اعلام کرده بود که همان زمان بازتاب گسترده‌ای یافت. اما برخی رسانه‌ها طی روزهای گذشته از خروج ۵/۴ میلیون ایرانی در یک مرحله و ۵/۵ میلیون نفر در مرحله‌ای دیگر از فهرست دریافت یارانه بگیران خبر دادند؛ خبری که از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها تکذیب شده است.

این در حالی است که پیش‌تر، زمانی که یارانه ۲۸ هزار تومانی به عنوان مابه‌التفاوت یارانه نقدی مرحله اول و دوم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و برخی خانوارها با دریافت پیامک انصراف جزو مشمولین عدم دریافت یارانه مرحله دوم محسوب شدند، بهروز مرادی مدیرعامل وقت سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که «کف یارانه نقدی» در نظر گرفته شده برای همه دهک‌ها همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مرادی همچنین تاکید کرد: ۲۸ هزار تومان واریز شده مربوط به مابه‌التفاوت یارانه نقدی فاز اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها است که به حساب برخی از دریافت‌کنندگان پیامک یارانه‌ای نیز واریز شده است. اما اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها در بررسی‌های جدید خود مطمئن شود که ۲۸ هزار تومان فاز دوم به حساب آن دسته از دریافت‌کنندگان پیامک یارانه‌ای که جزو اقشار مرفه محسوب نمی‌شوند، واریز نشده است، حتما پیگیر واریز این مبلغ به حساب آنها خواهد بود تا این مبلغ به حساب آنها به‌طور کامل واریز شود.

اما با گذشت زمان و تاخیر در تعیین تکلیف بودجه هدفمندی یارانه‌ها، دولت تصمیم گرفت که یارانه ۲۸ هزار تومانی در حساب‌ها بدون حق برداشت باقی بماند تا تکلیف فاز دوم هدفمندی روشن شود.
از طرفی افزایش قیمت خرید تضمینی آرد وگندم که به افزایش قیمت نان منجر شد، دولت را بر آن داشت تا برای جبران تحمیل هزینه اضافی به خانوارها، ۲۸ هزار تومان را به عنوان ماهی ۳ هزار و ۱۱۱ تومان برای هرنفر تا پایان سال جاری به عنوان یارانه نان به خانوارها اختصاص دهد.

در این میان ۴ میلیون نفر از دریافت این یارانه محروم شدند که البته یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی همچنان به حساب آنها واریز شده و هنوز دولت درباره حذف آنها از مرحله دوم پرداخت یارانه در فاز دوم تصمیمی نگرفته است.

ضمن اینکه زمان اجرای فاز دوم نیز در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وزیر اقتصاد علت تعویق اجرای فاز دوم هدفمندی را تغییرات در قانون بودجه ۹۱ عنوان کرده و گفته که «به همراه رییس‌جمهور در ستاد هدفمندی یارانه‌ها در حال برنامه‌ریزی مجدد درباره چگونگی و زمان اجرای مرحله دوم هدفمندی هستیم.»

اکنون و در شرایطی که گرانی‌ها حتی اعتراض مراجع تقلید را هم در پی داشته است و یک گام اشتباه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند عواقب بدی را به دنبال داشته باشد، به نظر می‌رسد دولت مصمم است که گام‌های بعدی را کمی حساب شده تر بردارد تا ضمن عمل به قانون، زمینه دستیابی به اهداف اجرای طرح را هم فراهم کند.