به گزارش افکارنیوز به نقل از کیهان ،جيليان برنز تا پيش از تصدي اين پست، به عنوان مشاور امور ايران در دفتر طرح و برنامه ريزي سياست خارجي آمريكا در وزارت امور خارجه اين كشور فعاليت مي كرد. وي همچنين در سوابق خود مديريت دفتر سازمان سيا براي ايران در دوبي را بر عهده دارد كه در سال ۲۰۰۶ توسط وي افتتاح شد.

به گزارش رادیو فردا و براساس بیانیه شورای اطلاعات ملی آمریکا، «وظیفه مسئول امور ایران در این شورا نظارت و هماهنگی بر گزارش ها و ارزیابی های تحلیلی سازمان های اطلاعاتی آمریکا از جمله تحلیل های استراتژیک درباره ایران است». مسئول امور ایران در شورای اطلاعات ملی آمریکا همچنین موظف است تا تحلیل های لازم و حساس درباره ایران را که مورد نیاز تصمیم گیران ارشد دولت ایالات متحده آمریکا و مقام های نظامی این کشور است، فراهم کند.
از دیگر وظایف تعریف شده برای مسئول امور ایران در این شورا «ارائه هشدارهای لازم به تصمیم گیران در خصوص خطرات احتمالی پیش رو» در ارتباط با ایران است.

گزارش رادیو فردا می افزاید: شورای اطلاعات ملی آمریکا که در سال ۱۹۷۹ تشکیل شده است یک بخش مرکزی در میان ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا محسوب می شود که استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت این کشور را تعیین می کند. یکی از مهمترین وظایف این شورا پیش بینی چالش های پیش روی آمریکا در سطح داخلی و بین المللی است.

شورای اطلاعات ملی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۰۷ در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران فعالیت های معطوف به ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ و همزمان با حمله آمریکا به عراق متوقف کرده است.

انتشار این گزارش با انتقادهای دستگاه های اطلاعاتی سایر کشورهای غربی و اسرائیل روبرو شد.