به گزارش افکارنیوز، موسی سوری در گفتگو با مهر درباره میزان عقب ماندگی ایران از قطر در برداشت ذخایر گاز طبیعی میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: در شرایط فعلی کارشناسان غیر متخصص و متخصص ارقام متفاوتی در خصوص عقب ماندگی ایران نسبت به قطر در استخراج ذخایر گاز پارس جنوبی اعلام می کنند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه برداشت ۲ برابری گاز قطر نسبت به ایران در این میدان مشترک به هیچ وجه صحت ندارد، تصریح کرد: با این وجود برخی از منتقدان حتی ادعای برداشت ۱۰۰ برابری قطر نسبت به ایران در پارس جنوبی را دارند که این موضوع هم اصلا توجیه فنی ندارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه کل تولید جهانی گاز ۵۰ برابر تولید فعلی گاز ایران در پارس جنوبی هم نیست، اظهار داشت: در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز ایران بین ۲۹۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در ۱۰ فاز پارس جنوبی به طور کامل در حال انجام است، بیان کرد: بر اساس مصوبات مجلس و اهداف برنامه پنجم با تکمیل تمامی فازهای پارس جنوبی باید ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به ۷۷۵ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گفته سوری با توسعه ۳۵ ماهه فازهای پارس جنوبی ایران قطعا از قطر نسبت به برداشت ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک در خلیج فارس سبقت می گیرد.

وی با اشاره به توسعه پارس جنوبی با اتکا به پیمانکاران و سازندگان ایرانی، تبیین کرد: هم اکنون یک دوره انتقال ساخت داخل در پارس جنوبی در حال انجام است به طوریکه طراحی و ساخت بسیاری از کالاها و تجهیزات به جای سازندگان خارجی به داخلی ها واگذار شده است.

سوری همچنین در پاسخ به این سوال مهر که آیا قطر موفق به توسعه یک فاز استاندارد پارس جنوبی در ۳۵ ماه شده است؟ توضیح داد: تمام آمارهای مختلف قطر برای توسعه فازهای پارس جنوبی(گنبد شمالی) را در اختیار داریم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه الگوی توسعه فازها در طرف قطر معادل ساخت فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی است، تاکید کرد: بر این اساس فازهای گازی قطر در محدوده زمانی بین ۵۳ تا ۶۰ ماه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده اند.

این مقام مسئول در پایان، خاطر نشان کرد: در مجموع قطر با مشارکت پیمانکاران بزرگ آمریکایی و اروپایی در مدت کمتر از ۵۲ ماه موفق به راه اندازی یک فاز استاندارد پارس جنوبی نشده است.