به گزارش افکارنیوز به نقل از العالم، منابع آگاه در فرودگاه قاهره اعلام کردند، شفیق دیروز از سالن ویژه شخصیتهای ارشد فرودگاه سوار هواپیما شد؛ خانواده وی نیز از سالن مسافران عادی در هواپیما به او پیوستند.

شفیق در جریان انتخابات ریاست جمهوری مصر با حمایت شورای نظامی، رقیب اصلی " محمد مرسی " نامزد گروه اخوان المسلمین بود.

با وجود شکست شفیق در این انتخابات، با توجه به فاصله نه چندان زیاد او از مرسی، ناظران معتقدند آرای اعلام شده به نفع شفیق با در نظر گرفتن نفرت و انزجار مردم از رژیم مبارک، واقعی نیست.

پیش از شفیق نیز " عمرسلیمان " رییس سابق دستگاه اطلاعاتی مبارک به همراه خانواده اش به امارات رفته بود. وی که یکی از متهمان اصلی قتل تظاهرکنندگان مصری است، توانست بدون هیچگونه توجیه اتهام از سوی دستگاه قضایی و یا محاکمه خاک مصر را ترک کند. سلیمان در محافل بین المللی بعنوان شکنجه گر مورد اعتماد دستگاه های اطلاعاتی غرب معروف شده است.

ژنرالهای مبارک پیش از پایان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، برای محدود کردن رییس جمهور آینده، علاوه بر انحلال پارلمان منتخب مردم با صدور متمم قانون اساسی موقت اختیارات شورای نظامی حاکم را به شدت گسترش دادند به صورتی که رییس جمهور باید پس از سوگند دربرابر این شورا، در تصمیم گیری های کلان با این شورا مشورت کند.