به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از مرکز اطلاع رسانی The local، اخیرا اوباما و مرکل در دیداری که با یکدیگر در کاخ سفید داشتهاند، بر سر ادامه طرح ریاضت اقتصادی مرکل و رهبری برلین در خصوص خروج اتحادیه اروپا از بحران اقتصادی به توافق رسیدهاند. در این خصوص مقامات کاخ سفید اعلام کردهاند که از طرح های اقتصادی صدر اعظم آلمان حمایت خواهند کرد.

یکی از این طرح‌ها، طرح ریاضت اقتصادی آنگلا مرکل است. در این خصوص اوباما و مرکل مذاکرات سازنده ای را با یکدیگر صورت داده‌اند و در این مذاکرات مرکل توانست است نظر مساعد رئیس جمهور آمریکا را در خصوص ادامه رهبری اقتصادی خود بر اتحادیه اروپا جلب کند.

با این وجود ابهامات زیادی در خصوص حمایت عملی و علنی اوباما از طرح اصلاحات اقتصادی یا همان ریاضت مالی مرکل وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این ابهامات به حضور اولاند و سوسیالیست‌ها در کاخ الیزه باز می‌گردد.

* مرکل نباید امیدی به حمایت اوباما داشته باشد

نشست گروه ۸ امسال در کمپ دیوید نشان داد که صدراعظم آلمان نمی‌تواند حساب وی‍ژه‌ای بر روی حمایت باراک اوباما و کاخ سفید از طرح ریاضت اقتصادی خود باز کند. این مسئله با حضور اولاند در کاخ الیزه گره خورده است.

اوباما سعی دارد در هر دیداری که با مقامات آلمانی و فرانسوی برگزار می‌کند بخشی از خواسته‌های آنها در خصوص حمایت از طرح رشد یا ریاضت اقتصادی در اروپای واحد را تامین کند. با این روش واشنگتن سعی دارد رضایت همزمان مرکل و اولاند و به عبارت بهتر رضایت همزمان سوسیالیست‌ها و راستگرایان اروپا را به دست آورد. این روش اوباما در جریان نشست گروه ۸ به طور کامل به اثبات رسید. جایی که اوباما به طور همزمان از روش‌های اقتصادی رئیس جمهور جدید فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حمایت کرد و رشد اقتصادی و ریاضت مالی را به طور همزمان برای اروپای واحد تجویز کرد. البته این تنها بخشی از مسئله است. اوباما هم اکنون سرمایه گذاری چندانی بر روی استمرار حضور مرکل در برلین باز نکرده است.

مرکل در انتخابات سراسری آلمان بخت و اقبال چندانی برای پیروزی ندارد و همین مسئله می‌تواند بحران‌های زیادی برای دموکرات مسیحی‌های برلین ایجاد کند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که صدراعظم آلمان که در یارگیری از درون اتحادیه اروپا با معضلاتی برخورده است سعی دارد حمایت کامل واشنگتن برای ادامه طرح ریاضت اقتصادی خود را به دست آورد. خصوصا اینکه اولاند از ابتدای حضور در کاخ الیزه برای به چالش کشیدن طرح‌های صدراعظم آلمان خیز برداشته است.

* طرح ریاضت اقتصادی مرکل شکست خورده است

مرکل در حالی خواستار حمایت آمریکا از طرح ریاضت اقتصادی خود شده است که این طرح در سرتاسر اروپا با شکست مواجه شده و دولت‌های اروپایی در پی اجرای این طرح یکی پس از دیگری از قدرت برکنار می‌شوند. دولت‌های جایگزین نیز تمایلی مبنی بر اجرای کامل طرح ریاضت اقتصادی مرکل نمی‌بینند و به صورتی گزینشی این طرح را اجرا می‌کنند. با این وجود مرکل اجرای کامل طرح ریاضت اقتصادی را تنها راه چاره اروپای واحد برای خروج از بحران می‌داند.

واقعیت امر این است که طرح ریاضت اقتصادی مرکل شکست خورده و این مسئله خود را در کشورهایی مانند یونان و اسپانیا بیشتر نمایان ساخته است. در چنین شرایطی دولتمردان اروپایی نیز نسبت به پیروی از مرکل متهم هستند. بارها در تظاهرات‌ها و اعتراض‌هایی که در کشورهای بحران زده اروپایی برگزار شده است سیاست‌های دولت مرکل به چالش کشیده شده و ملت‌های اروپایی خواستار عدم دخالت صدراعظم آلمان در اقتصاد بحران زده خود شده‌اند. صدراعظم آلمان هم اکنون به دنبال حمایت‌های خارج از منطقه اتحادیه اروپا در راستای اجرایی کردن طرح اقتصادی خود است. مرکل در آستانه اجلاس گروه ۲۰ نیز به کشورهای غربی هشدار داد که توان اقتصادی آلمان برای پیشبرد طرح‌های اقتصادی این کشور در اروپا کافی نیست و در این راستا لازم است کشورهای مختلف به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

* اولاند امتیازاتی به اوباما می‌دهد

در آن سوی میدان فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. رئیس جمهور فرانسه در صورت انتخاب مجدد اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا امتیازاتی به وی خواهد داد تا بتواند طرح‌های اقتصادی خود را جایگزین بلند پروازی‌های مرکل کند. در این خصوص تقابلی جدی میان برلین و پاریس صورت خواهد گرفت. ادعای برخی مقامات غربی مبنی بر نزدیکی فرانسه و آلمان در راستای اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک نیز پایه و اساسی ندارد زیرا مرکل و اولاند نشان داده اند که اهل امتیاز دهی به یکدیگر در خصوص بسته‌های نجات اقتصادی اروپا نیستند و صرفا در برخی امور روبنایی با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

بدون شک رئیس جمهور فرانسه نیز در آینده جهت جلب رضایت ایالات متحده و حمایت اوباما یا جمهوریخواهان با آنها وارد مذاکره خواهد شد. ایالات متحده آمریکا نیز نشان داده است که در قبال بحران یورو مواضع متزلزلی دارد و اعلام حمایت اخیر اوباما از مرکل میتواند تحت تاثیر لابیهای بعدی اولاند و واشنگتن تغییر کند. در این صورت مرکل بخت و اقبالی برای بازگرداندن بازی به سود خود نخواهد داشت.