به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالیکه قرار است کنفرانسی با محور رسیدگی به بحران سوریه روز شنبه در ژنو برگزار شود، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه مدعی شد که آمریکا برای حمایت از تشویق "کوفی عنان" نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه جهت یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران دمشق آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی امروز خود در آغاز سفری اروپایی که تا حد زیادی روی بحران سوریه متمرکز است، مدعی شد که از تلاش های دبیرکل سابق سازمان ملل در راستای اماده سازی یک انتقال دموکراتیک که به سوریه بعد از نظام " بشار اسد " بیانجامد، حمایت می‌کند.

کلینتون در جریان سفر رسمی به " هلسینکی " پایتخت فنلاند اعلام کرد: من درباره چشم اندازهای مربوط به نشستی که روی نقشه راهنمای انتقال سیاسی در سوریه متمرکز خواهد بود، با کوفی عنان نماینده ویژه امور سوریه رایزنی های نزدیکی داشته ام.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته ۳ بار با عنان صحبت کرده است.

کلینتون گفت: او(عنان) نقشه راهنمای بسیار مشخص خود را برای انتقال سیاسی در سوریه توسعه داده و این نقشه راهنما را برای گرفتن اظهارنظرات منتشر ساخته است و زمانیکه من روز گذشته با او صحبت کردم، حمایت خود از این طرحی که او ارائه کرده است را اعلام کردم.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ما فکر می کنیم که طرح عنان نمادی از اصول مورد نیاز برای یک انتقال سیاسی در سوریه است؛ انتقالی که می تواند به یک نتیجه مسالمت آمیز، ‌ دموکراتیک و نمونه منجر شود؛ نتیجه ای منعکس کننده اراده مردم سوریه خواهد بود.

کلینتون در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم قبل از رسیدن به ژنو اساس نقشه راهنمای عنان را تامین کنیم و همه توافق داشته باشند که این نقشه راهنما سندی است که ما با حضور ما در کنفرانس ژنو آن را تائید می کنیم، در این صورت است که این امر منطقی است و ما از آن حمایت می کنیم؛ اما ما می خواهیم مطمئن شویم که هیچ کشور که در این کنفرانس شرکت می کند، قاطعانه از طرح انتقال عنان و طرح اصلی ۶ ماده ای او در سوریه حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه درباره اینکه نشست ژنو بتواند یک نقطه عطف در شرایط بسیار غم انگیزی تاثیرگذار روی مردم سوریه باشد، ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر قرار باشد در این نشست توافقی حاصل شود، این اولین باری است که جامعه بین المللی واقعا شاهد رویکردی خواهد بود که من فکر می کنم اسد مجبور می شود به آن پاسخ دهد.

کلینتون گفت: اگر عنان بتواند چنین نشستی را با وجود مشکلات برگزار کند و اگر بتواند حمایت کسانی را که تا امروز یا در حاشیه بوده اند و یا اینکه فعالانه به طرفداری و حمایت از نظام اسد پرداخته اند را جلب کند، در این صورت است که این امر باعثدلگرمی مخالفان می شود و همچنین بسیاری از خودی های نظام سوریه را مایوس خواهد کرد.

عنان امروز چهارشنبه برگزاری مذاکرات درباره سوریه بین قدرت های جهانی در روز شنبه هفته آتی در ژنو را تائید کرد و این در حالیست که طرح های عنان توسط اختلاف نظراتی که بین واشنگتن و روسیه درباره ضرورت انتقال سیاسی در سوریه وجود دارد، محاصره شده اند.

تاکید واشنگتن در این بین پایان سریع خشونت ها در سوریه و کناره گیری اسد از قدرت است، در مقابل روسیه که با ارتش سوریه و حزب بعثحاکم این کشور در ارتباط است، روی ضرورت تصمیم گیری مردم سوریه درباره آینده خودشان تاکید دارد و باقی ماندن اسد در موضع قدرت سوریه را نیز رد نکرده است.

مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا پیشتر تاکید کرده اند که کلینتون در صورت توافق تمام احزاب به ضرورت انتقال سیاسی در سوریه در کنفرانس روز شنبه در ژنو شرکت خواهد کرد.