به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، علي لاريجاني كه در يادواره ي شهداي هفتم تير و شهداي ترور استان گيلان و در جمع مردم استان و خانواده هاي شهدا در مصلي بزرگ رشت سخن ميگفت، خاطرنشان كرد: شرايط امروز كشور شرايط بسيار حساس و پراهميتي است كه بايد همه چه از زواياي داخلي و چه از زواياي بين المللي اين شرايط حساس را درك كنند. و به درستي بشناسند. تا در جهت تعالي آن گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: رخدادهای انقلاب به چند بخش تقسیم می‌شود. بخش ابتدایی قبل از پیروزی انقلاب و از بین سال‌های ۴۲ تا ۵۷ است. دوره ای که حرکت انقلاب در حال تکوین بود و بسیاری از بزرگان از جمله شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و بسیاری دیگر در جریان این تکوین مجاهدت‌های بسیاری از خود نشان دادند و رهبر انقلاب نیز در آن دوره افق‌های بلندی از مجاهدت را می پیمود.

وی افزود: در این دوره مشکلات متعددی در سر راه حرکت انقلابی ما قرار داشت، اما چون براساس یک مسلک مکتبی حرکت می‌کردند هیچگاه دلسرد نشدند، بخصوص آنکه آمریکا با همه هیمنه خود پشت رژیم سابق دیکتاتوری ایستاده بود و روحانیت در آن دوره فشارهای فراوانی را متحمل می شدند.

لاریجانی تصریح کرد: این حرکت منجر به پیروزی انقلاب و استقرار یک حکومت مردم سالاری بود که مردم خود سرنوشت خود را بدست گرفتند و این یک دستاورد بزرگ بود.

وی ادامه داد: مرحله بعدی که پیش روی انقلاب بود، حرکت در دالانی بود که از همه سو مورد فشار بود. و شاهد بودیم که در آن دوره دشمنان با از میان برداشتن بزرگان و ترور شخصیت‌ها چه مشکلاتی را برای ملت ما ایجاد کردند. و افراد زیادی را از خیر خدمتگزاران انقلاب خارج کردند. و شهید بهشتی نیز از این دست افراد بود. و در همان آشفتگی ها بود که جنگ را بر ملت ایران تحمیل کردند.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: در این شرایط فردی مثل بنی صدر به جای آنکه کشور را آرام کند و به مشکلات مردم برسد، سنگری شد که طراحی های دشمنان خارجی و ضدانقلاب داخلی در آن شکل می گرفت. و به جای آنکه امکانات را برای جبهه ها بسیج کند فرصت حضور را برای نیروهای انقلابی و بسیجی در جبهه ها از بین می برد. اما بعد از عزل بنی صدر فضای جبهه ها باز شد. و در جبهه ها با فاصله اندک فتوحات زیادی مانند شکست حصر آبادان و فتح خرمشهر ایجاد شد.

وی ادامه داد: در این دوره نیروهای برجسته ای از انقلاب گرفته شد و دشمنان در این خیال بودند که با گرفتن این نیروهای برجسته کمر نظام می شکند که البته خیالی خام داشتند، اما فکر آن را نمی کردند که نظام جمهوری اسلامی با وجود رهبری محبوب و مردم انقلابی و روحانیون متدین هیچگاه دچار مشکل نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از گذشتن این دوره مرحله ی سوم انقلاب یعنی تشکیل و سازمان دهی سازمان درونی کشور برای خدمتگزاری به نظام و رساندن پیام انقلاب به طور کامل آغاز شد. و امام خمینی با تزریق فکر ما می توانیم به جامعه یک موج خودکفایی را در کشور آغاز کرد و جمهوری اسلامی با همه اشکالات در این مرحله یک سیر صعودی و تکاملی را طی کرد.

وی افزود: ما در این دوره اشتباهات و اشکالاتی داشتیم و در زمانی شاهد آن بودیم که به جای آنکه جریان اصیل انقلاب مورد حمایت قرار گیرد از افراد بدسابقه حمایت شد و کشور از این اشتباهات لطمه خورد. و در زمان اصلاحات نیز به جای اینکه به مشکلات مردم بپردازند، حرف‌های تعرض آمیزی به جوانان زده می شد و صحبتهایی مطرح می شد که زاویه جدی با آرمانهای انقلاب داشت. و تئوری های حاکمیت دوگانه که هیچ خاصیتی برای کشور نداشت بررسی می گردید.

لاریجانی تأکید کرد: امروز ایران در سطح جهانی و در سطح منطقه ای به یک قدرت بزرگ تبدیل شده است که مورد وثوق ملت‌ها است و ما در طول تاریخ کمتر می دیدیم که جریاناتی مانند جریانات بیداری اسلامی در منطقه که سمت و سوی اسلامی دارند و با الگو گیری از انقلاب ایران حرکت می کنند، معادلات جهانی را برهم بزنند. لذا دشمنان با توجه به این موضوع که ملت ایران به عنوان یک الگو در برابر فشارها ایستادگی می کند، هجمه را به سمت ایران افزایش می دهند. و ما شاهد هستیم که در طول یک سال اخیر این فشارها افزایش یافته است.

وی با اشاره به تحریم های گسترده علیه ملت ایران تصریح کرد: دشمنان با این تئوری که ملت ایران بالاخره از مشکلات و مسائل جدید بوجود آمده از تحریم ها به سطوح می آید، روش تحریم را پیش گرفته است و اگر بخواهیم همچنان پایدار بمانیم و راه شهید بهشتی را پیش بگیریم باید از رهبری پیروی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر رهبری فرمودند که همه همت‌ها به سوی رونق تولید پیش برود، باید بدانیم که این موضوع کوبنده ترین پاسخ به دشمنان است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مشکل گرانی و تورم در کشور گفت: دشمنان به دنبال آن هستند که با استفاده از این مسائل و مشکلات بر ملت ایران فشار وارد کنند و علاج این مسائل آن است که مسئولان تمام تلاش خود را برای رونق تولید و حل این مشکلات به کار بگیرند. چرا که ما یک کشور غنی از لحاظ منابع طبیعی و امکانات و با قابلیت ترانزیتی بالا و مطلوب هستیم. و اگر از همه ی این امکانات به خوبی استفاده شود می توان بر مشکلات فائق آمد.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال در همین استان گیلان کیفیت و ظرفیت تولید برنج بسیار بالایی وجود دارد و نباید به بهانه ی عرضه ی ارزانتر برنج به کشاورزان فشار وارد کرد، بلکه باید همواره برای توسعه اقتصادی کشور از آنان حمایت کرد. و سرمایه گذاری را در آن افزایش داد. و مهم ترین مسئله ای که می تواند پایداری جمهوری اسلامی را نشان دهد این است که هم و غم مسئولان به سمت مرتفع کردن مسائل اقتصادی باشد و به جای مطرح کردن تئوری های سست و مشاجره آمیز با رفاقت و تقویت دوستی ها به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.

لاریجانی با تأکید بر این‌که نباید به راحتی افراد را حذف و از آنها عبور کرد، گفت: گاهی افراد به کوچکترین اشتباهات طرد می شوند و بر روی آنها خط قرمز کشیده می شود که این یک اتفاق نامیمون و کاری اشتباه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: باید به تاسی از شهید مطهری که به حق نظریه‌پرداز انقلاب بود، باید به همان میزان که در مقام نظر مقتدر عمل می‌کنیم، در مقام عمل باید با گذشت باشیم و به افراد این فرصت را بدهیم که توان خود را در حوزه عمل نشان دهند. وی افزود: امروز ما بیش از هر زمان دیگری احتیاج به وحدت و همبستگی داریم و نباید یکدیگر را طرد و به خاطر سلیقه‌ها و اختلافات‌نظر از افراد عبور کنیم و اگر کسی در یک دوره‌ای مرتکب اشتباه سیاسی شده است، نباید او را به طور کامل کنار بزنیم، بلکه باید به وی برای ارائه خدمت فرصت دهیم و همواره از حواشی پرهیز کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به مشکلات مردم در شرایط کنونی تصریح کرد: مجلس و نمایندگان هم خود را در پرهیز از حواشی و رسیدگی به مشکلاتی مانند گرانی و تورم و توجه به تولید گذاشته‌اند و ما با دولت نیز ممکن است، گاهی در روش‌ها اختلافاتی داشته باشیم و اشکالاتی را وارد بدانیم، اما مشی ما در مجلس، مشی تعامل در جهت حل مشکلات است و نمایندگان مجلس حامل مشکلات مردم هستند.

وي در پايان تصريح كرد: شهيدبهشتي كه امروز سالگرد شهادت او را سپري كردهايم، يك سپهر انديشه داشت كه از آن به خوبي استفاده ميكرد و همانطور كه امام فرمودند مظلوم بود و مظلوم از دنيا رفت و هميشه خار چشم استكبار بود و ما بيش از هر زماني براي اتحاد و موفقيت در اداره كشور به انديشه و تفكر اين شهيدبزرگوار نيازمنديم.