به گزارش افکار به نقل از امروزی ها این اختلاف نظر هنگامی پر رنگ میشود که تحرکات دولت برای عادیسازی روابط با انگلیس در کنار واکنش منفی مجلس بررسی شود. به نحوی که از طرفی محمود احمدینژاد رئیسجمهور کشورمان اعلام میکند که علاقه مند است به لندن برود و علی اکبر صالحی در قامت وزیر امور خارجه ایران با همتای انگلیسیاش دیدار میکند و از سوی دیگر مجلس به خاطر دیدار اخیر وزرای خارجه دو کشور اصرار دارد که صالحی توضیح دهد.

نباید به سمت انگلیس برویم

پرویز سروری از جمله نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم بود که به شدت خواستار کاهش روابط با انگلیس است. وی در گفت‌وگو با تهران امروز به نوعی تمایل دولت به عادی‌سازی روابط با انگلیس را تایید کرد و گفت: دولت در ابتدا تقریرا چنین تمایلی نشان می‌داد ولی رفته رفته متقاعد شد که منافع ملی حکم می‌کند سطح روابطمان با انگلیس در حد کاردار کاهش یابد.

وی ادامه داد: آنچه الان وزارت امور خارجه کشورمان دنبال می‌کند این است که روابط دو کشور در سطح کاهش باقی مانده و قطع نشود. سروری با اشاره به تعلیق روابط بین تهران و لندن، افزود: مجلس بر کاهش سطح روابط دو کشور در سطح کاردار موافقت کرده بود اما با رفتار خباثت آمیز انگلیس، زمینه برای قطع روابط دو کشور ایجاد شد و آنان به صورت عجولانه اقدام به خروج سفیر و کارمندان خود از تهران کردند.

وی گفت: چنانچه دولت برای عادی‌سازی روابط کشورمان با انگلیس تلاش هم کند، روابط دو کشور طبق قانون مصوب مجلس تنها در سطح کاردار می‌تواند ارتقا یابد. اما آنچه مهم است اینکه ما نباید به طرف انگلیس برویم. بلکه آنها باید آغاز گر این روابط باشند. وی ادامه داد: وزارت امور خارجه ایران نباید به نحوی عمل کند که این تداعی ایجاد شود که ایران خواستار عادی‌سازی روابط است.

سروری در پاسخ به این سوال که آیا معرفی دفاتر حفاظت منافع از سوی دو کشور نشان‌دهنده این است که روابط تهران و لندن به مدت طولانی در حالت تعلیق خواهد ماند؟ ‌گفت: با شناختی که از انگلیس و سیاست‌های خباثت آمیز این کشور دارم به راحتی از روابط با ایران نخواهد گذاشت. ولی این کشور تلاش دارد از موضوع قطع رابطه به خاطر حادثه سفارتش در تهران برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. یکی از موارد جنجال بر انگیز درباره دیدار اخیر صالحی و هیگ در افغانستان بر سر کشوری بود که این پیشنهاد را ارائه کرد. انگلیس در اقدامی پیش دستانه اعلام کرد که ایران برای این دیدار درخواست داده بود. اما بعدا مشخص شد که ماجرا اینطور نبوده. وزارت امور خارجه کشورمان رسما این ادعا را رد کرد و گفت که این دیدار با درخواست طرف انگلیسی برگزار شده است.

اصرار مجلس بر احضار صالحی

مجلس همچنان اصرار دارد که وزیر خارجه به خاطر دیدارش با هیگ در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این موضوع گفت: صالحی این هفته نیز خارج از کشور است و امکان حضور در کمیسیون و توضیح در خصوص دیدار با وزیر خارجه انگلستان را ندارد اما هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی آمده و در خصوص این موضوع نیز دلایل خود را عنوان خواهد کرد.

سوئیس گزینه انگلیس

بر اساس آنچه علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روایت کرد، در دیدار اخیر وزرای خارجه صالحی و هیگ، ‌ طرف انگلیسی سوئیس را به عنوان دفتر حفاظت از منافعش در ایران پیشنهاد داد ولی ایران اعلام کرد که با کشور عمان موافق است. اعلام رسمی دفاتر حفاظت از منافع از سوی دو کشور و پیشنهاد سوئیس به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران تا حدی نشانه قطع درازمدت روابط دو کشور است.