افکارنیوز: واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله: با وجود تلاش شبانه روزی ۳۰۰ هزار مامور آتش نشانی و سرباز و داوطلب، دامنه آتش همچنان در روسیه رو به گسترش است.
موج گرما که در روسیه از پنچ هفته پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد و براساس پیش بینی ها در روزهای آینده گرمای هوای به ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر افزایش خواهد یافت.
این میزان گرما و خشکسالی در ۱۳۰ سال گذشته در کشوری که به داشتن هوای سرد شهرت دارد سابقه نداشته است.
براساس گزارش ها، هم اکنون ۵۰۰ فقره اتش سوزی جنگلی در مناطق مختلف روسیه که با خشکسالی بی سابقه ای مواجه است جریان دارد.
هوای مسکو پایتخت روسیه بسیار آلوده گزارش شده است.
بیمارستانها و مراکز پزشکی مملو از بیماران تنفسی است که به دلیل استشاق دود وهوای آلوده دچار تهوع، مشکلات تنفسی، آلرژی یا سردرد شده اند.
مسکو را هم اکنون پوششی از دود فرا گرفته است و حتی این دود به مترو هم نفوذ کرده به طوری که تنفس را برای مسافران قطارها با مشکل مواجه ساخته است.
وزیر دفاع روسیه گفته است ما خود را برای بدترین حالت آماده کرده ایم اوضاع در منطقه نژنی نوگورود در ۴۰۰ کیلومتری شرق مسکو جایی که مرکز تحقیقات هسته ای روسیه واقع شده وخیم تر است و مقامات روسیه ازبیم سرایت آتش به این مرکزهسته ای صدها مامور آتش نشانی را به آنجا اعزام کرده اند و با تلاش دو هزار مامور آتش نشانی تا حدودی از شدت آتش سوزیها در این منطقه کاسته شده است.
پوشش دود در مناطق جنگلی در حال سوختن به حدی است که هواپیماهای آب پاش تنها درروز می توانند پرواز کنند.
با تشدید بحران آتش سوزی در روسیه، اوکراین و جمهوری آذربایجان پیشنهاد کمک و ارسال تجهیزات برای مهار آتش به روسیه را داده اند.
آلمان هم اعلام کرده است آماده ارسال کمک پزشکی وسرپناه برای آوارگان و تجهیزات تصفیه آب است اما روسیه تاکنون به پیشنهاد آلمان پاسخ نداده است.
کارشناسان بهداشت می گویند چند ساعت ماندن در یک خیابان درمسکو برابر با کشیدن دو پاکت سیگار است.
آتش سوزیها تنها مردم روسیه را به ستوه نیاورده است بلکه پرندگان غیربومی نظیرطوطی از هوای آلوده روسیه رنج می برند و حتی تلف می شوند.
تاکنون گزارش ها حکایت از تلف شدن هزاران پرنده ازجمله طوطی دارد.